Thors: Obligatorisk förskola skulle främja invandrarbarns integration

11.11.2010 kl. 16:48
Enligt migrations- och Europaminister Astrid Thors skulle invandrarbarnens integration och möjlighet till vidareutbildning främjas märkbart om förskoleundervisningen skulle vara en del av läroplikten.

– Det är obestridligt att förskoleundervisningens och den grundläggande utbildningens betydelse för barnets senare skolframgång och integrationen överlag är mycket central, sade ministern i dag när hon talade vid ett seminarium om språkinlärningens betydelse för integrationen i Helsingfors.

– Redan i förskoleåldern läggs grunden för goda kunskaper i finska eller svenska. Förskoleundervisning ger nödvändiga kunskaper för skolvärlden och förbättrar barnens inlärningsfärdigheter. Man bör utreda möjligheten att göra förskoleundervisningen till en del av läroplikten som ett sätt att förbättra invandrarbarnens möjligheter att klara sig i skolvärlden, sade ministern.

Enligt statistik från Utbildningsstyrelsen blir invandrarunga utan en utbildningsplats efter grundskolan över två gånger oftare än genomsnittet för alla som gått ut grundskolan. – En viktig orsak till att invandrarunga hamnar utanför vidareutbildningen är bristfälliga språkkunskaper. I värsta fall kan otillräckliga språkliga färdigheter leda till en utslagningsspiral, sade ministern.

Läs ministerns tal i sin helhet på finska här: www.intermin.fi/tal



Närmare information:

specialmedarbetare Thomas Bergman, 071 878 8212


 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Aktualitetsdebatt om skyddet av Östersjön

07.05.2002 kl. 00:00

Barn- och ungdomspolitiska redogörelsen

16.04.2002 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om medborgarengagemang

09.04.2002 kl. 00:00

Fusionen av Sonera och Telia

04.04.2002 kl. 00:00

Aktualitetsdebatt om nordiskt samarbete

22.03.2002 kl. 00:00