Gruppanförande 17.11.2010

19.11.2010 kl. 10:51
Gruppanförande i interpellationsdebatten om sysselsättningen

Interpellanterna fäster uppmärksamhet vid ett allvarligt problem, den grå och svarta ekonomin. Regeringen har helt riktigt i sitt svar valt att närma sig frågan om det finländska arbetets framtid också på ett betydligt mer allmängiltigt plan än så.

Det finländska arbetets framtid avgörs inte i första hand av ingripanden från polis-, tull-, skatte- och arbetarskyddsmyndigheter. Nej, den inhemska sysselsättningen avgörs nog mera av att de allmänna förutsättningarna är de rätta: en hög utbildningsnivå, en uppmuntrande beskattning, en konkurrenskraftig tillgång på energi och andra råvaror, en tillräcklig finansiering och en fungerande infrastruktur, såsom regeringen fastslår i sitt svar. Och en väl fungerande arbetsmarknad och ett gott trepartssamarbete, kan man gärna tillägga.

Svenska riksdagsgruppen vill fästa särskild uppmärksamhet vid att samhället förmår erbjuda alla ungdomar utbildning och efter den meningsfull sysselsättning. Samhället har inte råd att gå miste om framtida arbetskraft, och de unga mår inte bra av att gå sysslolösa.

Det finns också områden på vilka Finland bättre än nu kunde utnyttja sin potential, delvis för att ersätta sådan produktion av varor och tjänster som av olika anledningar och trots alla motåtgärder flyttas utomlands. Sådana tillväxtområden som vi bör slå särskild vakt om är turismen, gruvdriften, träbyggandet och den gröna miljöteknologin. Ytterligare andra kunde vara produktionen av rena, hälsofrämjande speciallivsmedel, som nyligen lyftes fram i livsmedelsredogörelsen, och exporten av kulturupplevelser som likaså har vind i seglen.

Vi ser också fram emot vad den av Jorma Ollila ledda brand-arbetsgruppen kommer att föreslå nästa vecka. Också den syftar i längden till att främja finländsk sysselsättning.

Men det är klart att dessa allmänna åtgärder för att främja Finlands konkurrenskraft inte är mediciner mot den svarta och grå ekonomin, som också måste tacklas separat.

Interpellanterna slår såtillvida in öppna dörrar att just den här regeringen och dess omedelbara föregångare mer än tidigare regeringar har lyft fram problemet med den grå ekonomin på den politiska agendan. Regeringen räknar i sitt svar upp ett stort antal konkreta åtgärder som har vidtagits, börjande med den omvända momsen som nu införs.

Det finns ingen anledning att hålla tillbaka i bekämpningen av uppenbara lagbrott. Polisen, åklagarmyndigheterna, skattemyndigheterna och konkursövervakarna har därför fått tilläggsresurser, och riksdagen behandlar som bäst ett förslag om att inrätta en särskild enhet för att klarlägga den grå ekonomin. Det handlar om ett samarbete mellan olika myndigheter. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet har i förra veckan godkänt ett utlåtande i ärendet och föreslår i en berättigad kläm införandet av obligatoriska ID-kort för byggarbetare, inklusive skattekortsnummer.

Migrationsmyndigheterna har redan etablerat ett organ som övervakar den utländska arbetskraftens arbets- och uppehållstillstånd. Också detta organ speglar ett brett samarbete mellan myndigheter och arbetsmarknadsorganisationer.

 

Just detta samarbete mellan olika myndigheter är nyckeln i kampen mot den svarta och grå ekonomin. Det bör omfatta åtminstone polis-, åklagar-, domstols-, skatte-, tull-, gränsbevaknings- och arbetarskyddsmyndigheterna, och dessutom arbetsmarknadsparterna som ju har sin lagstadgade roll i övervakningen av de allmänbindande kollektivavtalen. Så fort en av dessa myndigheter eller organisationer stöter på aktörer som inte följer lagar, regler och gällande kollektivavtal bör alla berörda myndigheter alarmeras.

Och det här samarbetet bör inte begränsas till det egna landet, utan utsträckas till i första hand hela EU-området och sedan vidare till andra länder med vilka det bara är möjligt. Till exempel i byggnadsbranschen torde de flesta arbetare som anställs utan full respekt för lagar, arbetarskyddsregler och kollektivavtal komma från just andra EU-länder, och fenomenet borde därför kunna effektivt beivras.

Ett problem är att fuskarna alltid hittar nya kryphål i takt med att gamla täpps till. I det avseendet kan man göra en jämförelse med de nya, livsfarliga kemiska droger som dyker upp på marknaden i snabbare takt än de hinner förbjudas. Det gäller för dem som bekämpar den svarta och grå ekonomin att på samma sätt som de myndigheter som övervakar drogmarknaden att försöka förekomma och inte låta sig förekommas.

Samtidigt får vi inte glömma att vi har ett uttalat behov av utländsk arbetskraft i vårt land. Vi har företag och hela branscher som är helt beroende av utländsk arbetskraft, se bara på metallindustrin, städbranschen, växthusnäringen i Närpes eller busstrafiken i huvudstadsregionen! Samma utmaningar finns också på andra orter. Bekämpningen av den svarta och grå ekonomin ska prioriteras högt, men det får inte betyda att de företag som är i behov av utländsk arbetskraft ska behöva stöta på alltför svåra byråkratiska hinder.

Svenska riksdagsgruppen anser att kampen mot den svarta och grå ekonomin bör lyftas fram som ett prioritetsområde också i nästa regeringsprogram.
 

Gruppanförandet hölls 17.11.2010 av gruppordförande Ulla-Maj Wideroos

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00