Mervärdesskattelagen diskuterades i riksdagens remissdebatt

16.12.2010 kl. 16:10
Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om ändring av mervärdesskattelagen (RP 311/2010) diskuterades i nattens remissdebatt. I propositionen föreslås att mervärdesskattelagen ändras så att det minsta mervärdesskattebelopp som uppbärs vid import sänks från 10 euro till 5 euro.

PRESSMEDDELANDE: Mervärdesskattelagen diskuterades i riksdagens remissdebatt

 

Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lag om ändring av mervärdesskattelagen (RP 311/2010) diskuterades i nattens remissdebatt. I propositionen föreslås att mervärdesskattelagen ändras så att det minsta mervärdesskattebelopp som uppbärs vid import sänks från 10 euro till 5 euro. I propositionen motiveringskapitel står det att enligt en grov uppskattning skulle statens mervärdesskatteintäkter öka med 10-20 miljoner euro per år. Ledamot Nauclér påpekar att lagstiftning aldrig borde grunda sig på grova uppskattningar utan på noggranna beräkningar. Ärendet borde ha diskuterats mellan finansministeriet och landskapsregeringen innan lagförslaget skickades till riksdagen, anser Nauclér. Dessutom kan det hända att varorna som det är fråga om inte längre beställs över Internet då förtullningsprocessen blir för tidskrävande och krånglig om lagförslagets ändringar går igenom.

 

Ålands riksdagsledamot Elisabeth Nauclér steg upp i talarstolen då klockan var närmare ett på natten. Nauclér uttryckte sitt missnöje med lagförslagets innehåll och de ekonomiska effekter som lagändringen kommer att medföra på Åland. Det handlar om så få arbetsplatser sett i ett större perspektiv, men av så stor betydelse för ett litet samhälle som Åland, att det måste gå att få fram klara siffror, anser ledamot Nauclér.

Lagförslaget remitterades till riksdagens finansutskott för vidare behandling.

Nedan anges anförandet i sin helhet:

 

Elisabeth Nauclér /r: Ärade herr talman! Framför oss har vi en proposition som aldrig borde ha kommit till riksdagen på det här sättet. Syftet är att ändra mervärdesskattelagen så att det minsta skattebelopp som uppbärs vid import sänks från 10 euro till 5 euro. I motiveringen står det att enligt en grov uppskattning - ja, ni hörde faktiskt rätt, enligt en grov uppskattning - skulle statens mervärdesskatteintäkter öka med 10-20 miljoner euro per år. Lagförslag ska inte bygga på grova uppskattningar. En lag ska bygga på så exakta beräkningar som det bara är möjligt och särskilt när det gäller så många enskilda människors inkomster och arbetstrygghet som det här handlar om.

Åland har en så stark konstitutionell ställning att landskapet kunnat stanna utanför EU när Finland blev medlem, men Åland valde att som enda sådant område gå in i EU. Det skedde genom ett samförstånd mellan riket och Åland. På Finlands förslag ställdes Åland utanför skatteunionen och det innebar att Åland även i fortsättningen kunde ha transporter till och från ön. Det var den enda möjligheten om detta örike skulle fortsätta att vara befolkat och ha en livskraftig åländsk ekonomi, som det heter i protokollet, och det ligger i allas intressen att ålänningarna kan stå på egna ben, betala sina skatter och inte behöva ta emot subventioner som fallet är med många andra öar.

Den nuvarande gränsen ansågs vara rimlig i förhållande till de kostnader det innebär att uppbära skatten, den nytta det innebär för den finska landsbygden och de arbetsplatser verksamheten kunnat ge upphov till. För det är verkligen en verksamhet som Åland med Finlands goda minne tillåtits bygga upp. Det handlar om en förpackningsindustri, små, billiga artiklar har förpackats på Åland och enligt landskapsregeringens uppgifter innebär det cirka 50 arbetsplatser, och det är inte en obetydlig resurs för landskapet.

Denna verksamhet har varit ifrågasatt tidigare och jag har själv som tjänsteman varit med om att utreda förutsättningarna för att utveckla verksamheten eller välja en mera restriktiv inriktning. Den gången kom vi genom diskussioner med finansministeriet överens om vilken nivå som kunde anses vara rimlig och vad som kunde anses vara skadligt för staten, och därmed också för landskapet. Den gången kom vi till en gemensam lösning, företagen trodde de hade en säker grund att stå på och byggde därför upp en verksamhet som nu tydligen ska raseras, och den här gången har uppenbarligen inga sådana förhandlingar förekommit.

Jag anser att det är en skyldighet för finansministeriet att ha ingående diskussioner med landskapsregeringen och lösa frågan så att det finns möjligheter för de berörda att på sikt förändra sin verksamhet om det skulle visa sig nödvändigt, men framför allt se till att lagförslaget bygger på utredningar som man är enig om. Det handlar om så få arbetsplatser sett i ett större perspektiv, men av så stor betydelse för ett litet samhälle som Åland, att det måste gå att få fram klara siffror.

Verksamheten har ansetts acceptabel och här har den åländska näringsrätten varit ett viktigt instrument för styrningen. Den förpackningsindustri som gett många arbetsplatser på Åland kommer nu troligen att försvinna från Finland till låglöneländer. Arbetsplatserna har genererat inkomstskatter i den finska statskassan. Det finns knappast någon som tror att den handel som nu sker över nätet i Finland kommer att fortsätta om reglerna förändras. Posten Ålands beräkningar är att 60 procent av handeln försvinner, att det tillsammans med att arbetsplatserna försvinner och därmed skatteintäkterna leder till att den ekonomiska effekten av lagförslaget blir plus minus noll.

Lagförslaget är förvisso tänkt att tillämpas på alla tredjeländer, men man får en obehaglig känsla av att det här är riktat mot Åland. Man lyfter fram länder utanför EU som USA och Norge, men som område utanför unionens skatteområde nämner man bara Åland, och i finansministeriets pressmeddelande väljer man att lyfta fram Åland särskilt. Förändringen kommer att innebära en avsevärd försämring för den finska landsbygden. Näthandeln har här kommit att få stor betydelse och genom den verksamhet som byggts upp på Åland har förtullningsverksamheten varit billig, smidig och snabb.

Jag kan för min del inte acceptera att lagar antas på så lösa grunder som grova uppskattningar med ett resultat som ligger så långt från övriga beräkningar och utan att seriösa diskussioner förts med Ålands landskapsregering om effekterna, av möjliga alternativa vägar.

Herr talman! I propositionen sägs att "företag som ursprungligen bedrivit verksamhet i övriga Finland har flyttat sin postorderförsäljning till Åland", enligt postens uppgifter handlar det om drygt 3 procent. Däremot har finskägda företag flyttat sin förpackningsverksamhet från utlandet till Åland, alltså till Finland, så har t.ex. det statligt ägda Nordic Moneta flyttat från Norge till Åland. I propositionen finns dessutom inlagt ett litet hot om att man på nytt kan överväga en skärpning. Det om något skulle göra det helt omöjligt för något företag att kunna ha någon verksamhet på Åland om man inte ens kan lita på en lagändring. Enligt min åsikt borde propositionen skickas tillbaka till finansministeriet för en grundlig utredning och diskussioner med landskapsregeringen så att vi vet vad vi stiftar lagar om.

Herr talman! Vi vet att de flesta människor inte anser det vara någon fördel att bo på en ö långt ute i havet, och därför är det så få som gör det. Därför har man som kompensation tillämpat vissa fördelaktiga och både lagliga och acceptabla verksamhetsförutsättningar i stället för att subventionera ösamhället.

 

Länk till anförandet: http://fakta.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_132_2010_ke_p_5.shtml

 

Länk till propositionstexten: http://fakta.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/?${APPL}=akirjat_ru&${BASE}=akirjat_ru&${THWIDS}=0.45/1292497245_1227111&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

 

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15