Muntlig fråga om ökad säkerhet på vägarna

17.01.2011 kl. 14:52
Trafikministern fick på frågetimmen 13.1 svara på min fråga gällande trafiksäkerhet.

Under vintern har många allvarliga trafikolyckor skett på vägarna. Elektroniska hastighetsskyltar, som reagerar så att hastighetsbegränsningen sänks när väderleken är dålig, finns. Den här tekniken finns, men de har inte i stor utsträckning tagits i bruk.

Vaikea keli on myös tänä talvena aiheuttanut monia liikenneonnettomuuksia. Uudenaikaisella liikenneturvallituustekniikalla voitaisiin vähentää vaaratilanteita. Elektroniset nopeusrajoituskyltit pystyisivät säätämään automaattisesti sallittua nopeutta ajokelin mukaan.

Aikooko hallitus vauhdittaa pääteiden nopeusrajoitusjärjestelmän modernisointia ja uudistamista?

Liikenneministeri Anu Vehviläinen: Itse asiassa huomenaamuna olen Liikennevirastossa, ja tämä on yksi asia, josta keskustellaan, eli vaihtuvat nopeusrajoitukset. Mutta toisaalta totean sen, että pidän pääsääntöisesti perusteltuna, että meillä on talvella talvinopeusrajoitukset, että sillä, että ajetaan jonkun verran hiljempaa, pystytään liikenneturvallisuutta parantamaan.

Tässä yhteydessä haluan todeta tietyllä tavalla tyytyväisyyteni, että viime vuosi itse asiassa oli paras liikenneturvallisuuden kannalta 50 vuoteen, mikä johtuu monesta seikasta. Se on minusta hyvä asia, ja siitä kuuluu kiitokset ehkä myös autoilijoille ja tiellä liikkujille. Voi olla, että sitä omaa ajamistapaakin on pystytty parantamaan.

Christina Gestrin (följdfråga): Viime hallituskaudella laadittiin teiden keskikaiteiden rakentamisohjelma. Miten tämä ohjelma on tällä hallituskaudella edistynyt?

Liikenneministeri Anu Vehviläinen: Silloin oli niin sanottu erillinen teemapaketti, ja jos muistan sen oikein, arvioitiin, että näitä keskikaiteita tarvittaisiin monta sataa kilometriä lisää tuonne meidän pääväylillemme. Se maksoi saman verran miljoonissa. Teemaohjelman toteuttaminen olisi maksanut satoja miljoonia euroja.

Nyt kun teimme liikennepoliittisen selonteon, niin siellä, missä on ollut mahdollista käyttää liikennehankkeessa pääväylillä keskikaiteita, niitä on myös käytetty. Mutta en usko siihen, että Suomessa tultaisiin palaamaan siihen, että tehtäisiin tämmöinen erillinen keskikaidepaketti ja se sitten toteutettaisiin, vaan aina, kun tehdään se tiesuunnitelma ja rahoituspäätös, siihen se joko kuuluu tai ei. Mutta ne ovat erittäin hyviä juuri näitten kohtaamisonnettomuuksien ehkäisemisessä.

Muntligt spörsmål 13.1.2011

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Agenda 2030 – mot ett klimatneutralt välfärdssamhälle

Gruppanförande 4.11.2020 hållet av ledamot Mikko Ollikainen.
04.11.2020 kl. 15:00

Remissdebatt om budgetpropositionen för 2021

Gruppanförandehölls av grupordförande Anders Adlercreutz.
07.10.2020 kl. 11:21

Interpellationsdebatten 30.9.2020

Gruppanförandet hölls av ledamot Anders Norrback
30.09.2020 kl. 15:00

Statsministerns upplysning om EU:s återhämtningsfond

Gruppanförande hållet av ledamot Eva Biaudet.
09.09.2020 kl. 14:53

Remissdebatt om den femte tilläggsbudget

Grupprepresentanterna gavs möjlighet till 2 minuters kommentar. Gruppordförande Anders Adlercreutz höll Svenska riksdagsgruppens taltur.
08.09.2020 kl. 16:16

Remissdebatt fjärde tilläggsbudgeten 10.6.2020

Gruppanförande hölls av riksdagsledamot Joakim Strand.
10.06.2020 kl. 15:27

Responsdebatt om planen för de offentliga finanserna

Gruppanförandet 9.6.2020 hölls av ledamot Veronic Rehn-Kivi Gruppanförande, Veronica Rehn-Kivi, Svenska riksdagsgruppen
09.06.2020 kl. 15:30