Som ett äktenskap

26.01.2011 kl. 15:00
Vår samhällsstruktur har på ganska kort tid förändrats mycket. Den traditionella industrins andel av produktionen och den finländska arbetskraften har minskat kraftigt. Vi befinner oss, åter en gång, i ett brytningsskede.

Under de kommande åren bestämmer vi hur vi vill att Finland skall klara sig i den globala konkurrensen och hur vi vill utveckla vårt samhälle. För att klara av det här krävs målmedvetna satsningar på företagandet och en gynnsam verksamhetsmiljö för företagsamheten i Finland.

Då vi kravlar oss upp ur den så småningom övergående ekonomiska svackan är det naturligt att en betydande del av nytändningen handlar om satsningar på de små och medelstora företagen och företag inom servicebranschen. Visst har vi i Finland goda erfarenheter av att ekonomisk tillväxt föds via teknologiutveckling och storföretag. Den här gången kan vi ändå inte lita på att ett enda företagskluster agerar lokomotiv. Vi behöver flera "nokior" i flera brancher, inte minst den kreativa ekonomin.

Det finns fortsättningsvis också stora orosmoment för tillväxten av den blåvita ekonomin. Den offentliga sektorns ökande skuldbörda - statsskulden överskrider 100 miljardersstrecket inom tre år - och exportens minskade andel av helhetsproduktionen begränsar tillväxten. Också EU:s svaga tillväxtutsikter dämpar förväntningarna hos oss.

En bromsande faktor hos oss är också befolkningspyramiden. De gamla är inte för många, men de unga är för få. Arbetslivet förlorar varje år tiotusen arbetstagare netto eftersom så många pensioneras och så få inträder i arbetslivet. Det betyder att det egentligen bara är höjd produktivitet och längre arebetskarriärer som kan ersätta bortfallet. I takt med att den allmänna utbildningsnivån ökar får det mänskliga kapitalet också därför en större betydelse för produktiviteten. Men det förutsätter att arbetskraften mår bra. Utan ökad ork och en hel rad satsningar i arbetslivets kvalitet kan vi se oss i månen efter längre arbetskarriärer i slutet av arbetshistorien.

Samtisdigt som många större företag flyttar produktionen utomlands eller koncentrear sin verksamhet i Finland växer förväntningarna på de små- och medelstora företagen. Över 90 procent av alla arbetstagare i företag finns idag i företag med färre än 20 anställda. Där har vi alltså också den stora tillväxtpotentialen.

I Österbotten finns sedan länge ett starkt och mångsidigt företagarfält. Här finns traditioner, högklassigt kunnande och produkter som står sig i den internationella konkurrensen. Ur ett nationellt perspektiv är energi-, båt-, växthus- och pälsbranscherna starkast i Österbotten. Men allt detta behöver också en ständig intressebevakning. Det är inte egalt hur exempelvis beskattningen av företag och dividender fungerar.

Behovet av en företagsvänligare ekonomisk- och samhällspolitik blir allt viktigare också ur hela den offentliga ekonomins perspektiv. De inhemska små- och medelstora företagens investeringar är i regel lokala och nationella. Det här har betydelse såväl för arbetskraften som skattebasen.

På grund av det såkallade hållbarhetsunderskottet i den offentliga ekonomin kommer den kommande valperioden att förutsätta en skattepolitik, där höjd totalskattegrad är ett av de bärande elementen. Beskattningen måste vara tillräcklig, förutsägbar, begriplig, sporrande och socialt rättvis. Allt detta för att på bästa tänkbara sätt stöda dynamiken i samhället och trygga välfärden och servicen. Eller annorlunda uttryckt: välfärden måste utvecklas så att den sporrar till arbete, flit och företagssamhet så att skattebasen håller.

Den privata och offentliga ekonomin är gifta med varandra. Då den ena parten mår bra gör också den andra det.

 

Kolumn i Vasabladet 25.1.2011. 

 

Stefan Wallin

SFP:s ordförande, kultur- och idrottsminister och riksdagsledamot

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00