Svart ekonomi

04.02.2011 kl. 10:44
Revisionsutskottet har låtit utföra en omfattande studie av den svarta ekonomins omfattning i Finland.

Rapporten är ett resultat av utförliga analyser och utredningar. Bevismaterialet som tagits fram och presenteras är inte någon trevlig läsning eftersom det visar att vi har en utbredd svart ekonomi i Finland. Regeringen har fäst uppmärksamhet vid den ekonomiska brottsligheten och bekämpningen av den. Under den pågående regeringsperioden har många åtgärder vidtagits för att bekämpa den ekonomiska brottsligheten.

Bland Finlands främsta konkurrensfördelar är vårt fungerande samhälle, pålitligheten och en låg grad av korruption. Vi finländare har en stor tilltro till att lag och ordning gäller. Så ska det vara också i framtiden och därför måste bekämpandet av svart ekonomi tas på allvar av alla myndigheter. Det är skrämmande siffror som revisionsutskottets rapport levererar.

Regeringens motto är att arbete måste löna sig och sysselsättningsgraden bör höjas. Det här måste ske så att de gemensamma reglerna följs och att vi alla kan lita på att så sker. Ett pålitligt och fungerande samhälle bygger på att alla deltar i upprätthållandet av det som är gemensamt och att det bekostas med skattemedel som vi tillsammans står för. Arbete måste löna sig, men arbete och näringsverksamhet måste också basera sig på klara spelregler som bör efterföljas . Fripassagerare som reser i en egen svart klass ska inte tillåtas. Därför måste kryphål identifieras och täppas till och ekonomisk brottslighet bör fördömas och bestraffas.

Staten förlorar årligen hundratals miljoner euro på grund av den svarta ekonomin. Då den svarta ekonomin på 90-talet beräknades vara 4-5% av BNP, tror man att siffran nu är närmare 7 % av BNP det vill säga närmare 15 miljarder euro per år. I år har vi budgeterat 9 miljarder euro för upptagning av nya lån som en dag med ränta ska betalas bort. Vi har inte råd med en svart ekonomi.

Då vi talar om svart ekonomi går tankarna ofta till mindre arbeten som utförs i hushållen och i hemmet såsom reparationer och städning. Tack vare ibruktagandet av hushållsavdraget som också ökats och vidareutvecklats under den här regeringsperioden har en del av den svarta ekonomin minskat. Nya arbetsplatser har skapats och tryggheten för den som utför arbetet har ökats också ur ett ekonomiskt perspektiv då arbetet utförs hederligt och skatt och sociala avgifter betalas. Svenska riksdagsgruppen vill hålla fast vid hushållsavdraget.

Undersökningen visar att den svarta ekonomin har ökat särskilt i byggnads-, restaurang- och transportsektorerna samt inom fastighetsförmedling. Den svarta ekonomin har också fått nya drag under 2000-talet. Verksamheten har tilltagit och blivit mer internationell. Finländarna har blivit skickligare på att med hjälp av internationella planeringsmarknader kringgå beskattningen.

Skrämmande är uppgifterna om att Finland är en del av den internationella kriminella svarta ekonomin. Här förekommer penningtvätt och en del av den ryska kriminella svart ekonomin använder Finland som mellan- och stödetapp.

Rapporten presenterar uppgifter som är långt från smickrande för internationella placerare. Närmare 90 % av finländarnas placeringar som görs utomlands uppges inte, och beaktas med andra ord inte i beskattningen. Systemet att möjliggöra anonyma placeringar i Finland, å sin sida, innebär också en möjlighet för placeringen av kriminella pengar och skattefusk.

Det är inte amatörer som är de största aktörerna inom den svarta ekonomin. Det handlar om kriminell verksamhet som planeras och utförs av experter. Därför krävs det också en kontinuerlig verksamhet och ett gott samarbete mellan och kunnande hos de myndigheter som forskar i och motarbetar ekonomisk brottslighet. Den ekonomiska brottsligheten måste bekämpas på ett professionellt sätt.

Det gäller att lära sig att känna igen och avslöja svart ekonomi. Samarbetsparterna är många: polis, tull, gränsbevakning, arbetarskyddsmyndigheter, skattemyndigheter och många fler.

Under den gångna regeringsperioden har frågan om svart ekonomi tagits på allvar. Resurser för övervakning av skatte- och även annat fusk har ökat kraftigt. I årets budget ökade resurserna för åklagarväsendet, domstolarna och utsökningen, för att öka möjligheterna att behandla frågor med anslutning till ekonomiska brott. Enligt experter betalar de extra anslagen snabbt igen sig mångfalt. Under regeringsperioden har också konkursombudsmannens resurser ökat, liksom polisens och skatteförvaltningens. En enhet för att bekämpa den svarta ekonomin ska dessutom inrättas. Alla dessa åtgärder visar att regeringen har tagit frågan om den svarta ekonomin på största allvar och målmedvetet beslutat sig för att bekämpa den.

Regeringen och riksdagen har på förra årets sida fattat beslut om att införa omvänd mervärdesskatteskyldighet inom byggnadsbranschen och lagen träder i kraft fr.o.m. april 2011. Förändringen innebär att huvudentreprenören görs ansvarig för hela skatten. Kraven på utökad anmälningsplikt för uppdragsgivare om dem som arbetar på byggplatserna ökar också. Den offentliga diskussionen har också inneburit att problemet synliggjorts.

Alla de här åtgärderna har alltså varit steg i rätt riktning, men de är tydligen långt ifrån tillräckliga. I nästa regeringsprogram måste bekämpningen av den svarta ekonomin ges högsta prioritet.

Tal i plenum 3.2.2011

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets meddelande om valfinansieringen

Demokrati förutsätter val. Val förutsätter kandidater och partier. Men val förutsätter också valkampanjer. Valkampanjer är inte gratis, de kostar. Det räcker inte med att nå ut till väljarna bara på torg- och stugmöten och med dörrknackning – inte för att de är helt gratis, de heller.
30.09.2009 kl. 15:35

Interpellationsdebatt om äldreomsorgen

Det är uppfriskande att oppositionen också intresserar sig för politiska substansfrågor som direkt berör medborgarnas vardagliga liv. Äldreomsorgen är utan tvekan en sådan. Äldreomsorgen är ändå mindre lämplig som föremål för en interpellation eftersom den är en gemensam angelägenhet för regeringen och hela riksdagen, och inte minst för kommunerna där oppositionen här i riksdagen bär samma ansvar som regeringspartierna.
29.09.2009 kl. 15:15

Remissdebatt om budgetförslaget för 2010

Minns någon en statsbudget som alla skulle ha varit helt tillfreds med? Knappast. Oppositionen hittar alltid stora brister i budgetförslagen och regeringspartier hittar mindre brister. Knappast har det ens funnits någon finansminister som skulle ha varit helt nöjd med alla detaljer. Det hör till sakens natur, eftersom varje budget är en balansgång och pengarna aldrig räcker till.
15.09.2009 kl. 16:05

Statsrådets redogörelse om mänskliga rättigheter

För att Finlands människorättspolitik utåt ska vara trovärdig gäller den gamla goda visdomen att det gäller att först sopa rent för egen dörr. Svenska riksdagsgruppen välkomnar därför att denna fjärde redogörelse också täcker respekten för de mänskliga rättigheterna och grundläggande fri- och rättigheterna i det egna landet.
09.09.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55