Om skolelevers trafiksäkerhet i överbelastade bussar (VN)

24.03.2011 kl. 14:51
..."Min bestämda uppfattning är att lagen måste ändras och exempel finns: När kommunikationsutskottet behandlade lagen om användning av alkolås vid skol- och dagvårdskörningar tog vi in preciserade bestämmelser om hur man undantagsvis under några dagar kan söka andra lösningar när en skoltaxi med alkolås går sönder. "...

Västra Nyland Debattsidan

Svar till Monica Grönmark

Monica Grönmark lyfter upp ett verkligt problem i sin insändare (VN 27.1) där hon tar upp frågan om överbelastning på linjebussar och fall där skolelever är tvungna att stå långa sträckor. Tyvärr är situationen i Västra Nyland inte alls unik. Överfulla bussar motiveras genom 38 § i förordningen om användning av fordon på väg. Den säger att det i registret antecknade passagerarantalet tillfälligt får överskridas med 30 procent i en buss som används i linje- eller köptrafik. Det är ordet tillfälligt som är nyckeln för att bussbolagen dag efter dag kan köra med barn stående i mittgången.

Det är inte god trafiksäkerhet att en diffus bestämmelse i vår lagstiftning tillåter att överbelastning sätts i system. Det kan inte ligga i samhällets intresse att bussbolag regelbundet kör med överfulla bussar i linjetrafik med skolelever, och äventyrar deras trafiksäkerhet. Samtidigt som en förordning tillåter tillfällig överbelastning stadgar vägtrafiklagens 88 § om skyldigheten att använda bilbälten i bussar. Där sägs bland annat: ” I bussar skall barn som sitter på en egen sittplats använda bilbälte.” Lagarna är alltså motstridiga.

Situationen är, som Monica Grönmark poängterar, ohållbar och lagstiftningen otillräcklig. Därför ställde jag ett skriftligt spörsmål till regeringen. I svaret säger trafikminister Vehviläinen att möjligheten att "tillfälligt överskrida antalet har tagits in i paragrafen uttryckligen med tanke på exceptionella situationer". Hon poängterar att avsikten inte är att "bestämmelsen ska berättiga till att huvudregeln frångås utan godtagbar grund, såsom force majeure". Minister Vehviläinen konstaterar att man måste ingripa i missförhållanden i fall där bussar i regel är fullsatta och passagerare i praktiken aldrig får sitta. Vidare konstaterar hon att de regionala närings-, trafik- och miljöcentralen tillsammans med kommunerna måste bedöma behovet av kompletterande turer samt andra tänkbara lösningar.

Ministern hävdar alltså att problemet inte kan lösas lagstiftningsvägen. Min bestämda uppfattning är att lagen måste ändras och exempel finns: När kommunikationsutskottet behandlade lagen om användning av alkolås vid skol- och dagvårdskörningar tog vi in preciserade bestämmelser om hur man undantagsvis under några dagar kan söka andra lösningar när en skoltaxi med alkolås går sönder. Precis på samma sätt kan man precisera bestämmelsen om den tillfälliga överbelastningen på så sätt att en buss i linjetrafik inte dag efter dag och vecka efter vecka kör med mittgången full med skolbarn. Det här är en fråga som definitivt bör aktualiseras i början av nästa valperiod.

Riksdagsledamot Mats Nylund, SFP.


 

 

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Gruppanförande 9.2

Gruppanförande i riksdagsdebatten i anledning av statsministerns meddelande om regeringens politik
09.02.2010 kl. 13:45

Gruppanförande i responsdebatten om statsbudgeten för år 2010

Äntligen syns det ljus i ändan av tunneln! Enligt färska uppgifter från Statistikcentralen har bruttonationalprodukten svängt till tillväxt under årets tredje kvartal. Det samma gäller åtta av Finlands tio viktigaste exportländer. Men där slutar de goda nyheterna för dagen.
14.12.2009 kl. 13:45

Statsrådets redogörelse om kommun- och servicestrukturreformen

Kommun- och servicestrukturreformen är en av de viktigaste strukturpolitiska förändringsprocesserna som detta land någonsin upplevt. Samtidigt är den ett av denna regerings viktigaste projekt. Det innebär samtidigt att denna redogörelse är av största vikt och vi måste noggrant avväga hur vi ska fortsätta och förädla denna process. De problem som uppstått i reformen måste samtidigt tas på största allvar!
24.11.2009 kl. 15:05

Valtioneuvoston kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevasta selonteko

Kunta- ja palvelurakenneuudistus on yksi maamme merkittävimmistä rakennepoliittisista muutosprosesseista. Sa-manaikaisesti se on tämän hallituksen tärkeimpiä hankkeita. Tämä merkitsee myös sitä, että tämä selonteko on mitä tärkein, ja meidän on tarkkaan harkittava miten jatkamme ja kehitämme tätä prosessia. Uudistuksessa syntyneisiin ongelmiin on suhtauduttava erittäin vakavasti!
24.11.2009 kl. 15:00

Debatt om Finland och de arktiska områdena

Den arktiska regionen väcker definitivt ett stort politiskt och ekonomiskt intresse på global nivå. Klimatforskarna har redan för länge sedan slagit larm och varnat för att områdena närmast polerna kommer att påverkas klimatuppvärmningen först och att förändringen kommer att vara dramatisk där. Finland och de övriga nordiska länderna har därför ett särskilt ansvar att både inom EU och i internationella sammanhang uppmärksamma den arktiska regionen och människorna som lever där.
18.11.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om den klimat- och energipolitiska framtidsredogörelsen

Framtidsredogörelsen om klimat- och energipolitiken är ett viktigt bidrag till den aktuella debatten om den nödvändiga vägen till ett utsläppssnålt Finland. Svenska riksdagsgruppen är glad för att redogörelsen utgår från klimatförändringens effekter ur ett globalt perspektiv och betonar de katastrofala riskerna för mänskligheten och livet på jorden om inget görs föra att förhindra utvecklingen.
21.10.2009 kl. 15:25

Statsrådets meddelande om valfinansieringen

Demokrati förutsätter val. Val förutsätter kandidater och partier. Men val förutsätter också valkampanjer. Valkampanjer är inte gratis, de kostar. Det räcker inte med att nå ut till väljarna bara på torg- och stugmöten och med dörrknackning – inte för att de är helt gratis, de heller.
30.09.2009 kl. 15:35