Parlamentariskt samarbete i Östersjöregionen

06.04.2011 kl. 10:59
- Internationellt samarbete är nödvändigt för att vi skall kunna komma tillrätta med Östersjöregionens utmaningar, säger Christina Gestrin i en färsk intervju.

- Ett gott och framgångsrikt samarbete förutsätter i sin tur att alla länder i regionen kan samarbeta och bidra på en jämbördig basis. Samtidigt vill jag understryka att det internationella samarbete inte är ett ändamål i sig själv. Dess yttersta syfte är att åstadkomma konkreta förändringar och förbättringar i människornas vardag.

Christina har sedan hösten 2008 verkat som president i den parlamentariska Östersjökonferensen (Baltic Sea Parliamentary Conference, BSPC). BSPC höll sin första sammankomst i Helsingfors 1991, och omfattar numera ledamöter från samtliga nationella parlament, regionala parlament och parlamentariska organisationer i Östersjöregionen. Det gör organisationen till en unik politisk brygga mellan såväl EU- som icke-EU-länder runt Östersjön. Vid den 20:e Östersjökonferensen, som äger rum i Helsingfors i augusti 2011, kan man alltså fira två decennier av framgångsrikt politiskt samarbete.

I februari 2011 tilldelades Christina Lasse Wiklöfs Östersjöpris som ett erkännande av hennes hängivna arbete för Östersjöns miljö. - Jag är självfallet jätteglad och stolt över denna fina utmärkelse, säger Christina, men jag ser den också som en belöning till hela BSPC för det arbete vi lägger ner på att hantera regionens alla utmaningar.

- Vi parlamentariker har en viktig roll att spela i arbetet med att rädda miljön och främja utvecklingen i Östersjöregionen, menar Christina. Som folkvalda är vi först och främst medborgarnas ögon, öron och röster. Det är vårt ansvar att se till att deras farhågor, förhoppningar och förslag lyfts fram, och vi skall också verka för att hålla dem väl informerade om de diskussioner och överväganden som görs i de politiska processerna. Vi kan alltså medverka till att sprida information, bilda opinion, utöva politiskt tryck på regeringar och beslutsfattare så att planer och program följs av handling och resurser - och vi kan agera vakthundar för att se till att det som utlovats också blir gjort.

BSPC:s årliga konferens, som brukar samla drygt 200 politiker, tjänstemän, experter och företrädare för olika organisationer, mynnar alltid ut i en gemensam resolution, där parlamentarikerna i Östersjöregionen utrycker sina samlade ståndpunkter och politiska rekommendationer till regeringarna i regionen, till CBSS och till EU. - Vi sätter stort värde på det goda och konstruktiva samspel vi har med Östersjöstaternas råd (CBSS), som är ett samarbetsorgan för regeringarna i Östersjöregionen, och jag ser det som gynnsamt för utvecklingen i regionen säger Christina. - När jag på BSPC:s vägnar talade på statsministrarnas toppmöte i CBSS i Vilnius i juni 2010 underströk jag att alla de lovande initiativ och progra som sett dagens ljus under senare år måste förverkligas i praktisk handing och konkreta resultat för regionens invånare.

Miljöfrågorna har alltid haft en framskjuten plats på BSPC:s dagordning. - När man står på en klippa i skärgården och blickar ut över vårt gemensamma hav och både vet och ser att det håller på att kvävas av övergödning, att fiskbeståndet är på upphällningen, att kryssningsfartygen dumpar sitt avloppsvatten orenat rakt ut i havet, att fartygstrafiken blir alltmer intensiv, och att oljetransporterna bara ökar, då inser man att vi måste göra stora och ihållande ansträngningar för att återställa och skydda havsmiljön, betonar Christina.

- Därför har BSPC alltid gett sitt stöd till HELCOM:s handlingsplan för Östersjön, som vi betraktar som ett innovativt, konstruktivt och konkret verktyg för att återställa en god ekologisk balans i Östersjön år 2021, Vi var lite bekymrade i höstas över att det var flera länder i HELCOM som inte tagit fram nationella handlingsplaner, medger Christina, men på HELCOM:s högnivåmöte i Helsingfors i mars fick vi höra att de nu gjort det. - HELCOM kunde också redovisa flera framgånga vad gäller minskningen av utsläpp av kväve och fosfor, vilket naturligtvis är glädjande. Jobbet att rädda östersjön är dock långtifrån klart.

I BSPC använder man sig alltmer av tidsbegränsade och målinriktade politiska arbetsgrupper som kan ställa en viss fråga i skarp belysning och utarbeta gemensamma ställningstaganden och rekommendationer. - Vi har tidigare haft arbetsgrupper om övergödning och om energieffektivitet och klimatförändring, vilka varit verksamma både i den allmänna debatten och i det politiska beslutsfattandet, och jag ser dessa grupper som effektiva komponenter i det politiska maskineriet, tycker Christina.

EU:s östersjöstrategi är ett intressant och viktigt nytillskott i verktygslådan för att hantera Östersjöregionens utmaningar. - Det är bra att EU nu tar ett samlat grepp på Östersjöfrågorna och att man försöker att samordna de resurser man kan mobilisera för detta, säger Christina. - När jag som BSPC:s president hade tillfälle att hålla ett avslutande anförande på EU:s första forum för Östersjöstrategin, vilket samlade över 500 deltagare, lyfte jag upp några synpunkter som vi tycker är viktiga i och för strategins fortsatta utveckling: för det första är det av avgörande betydelse att alla aktörer i regionen, vare sig de tillhör EU eller ej, kan delta i arbetet på lika villkor; för det andra måste strategin kunna ge en klar och tydlig översikt över de ekonomiska resurser som finns för att ta initiativ och driva projekt, inte minst för att använda resurserna mer effektivt och för att de skall kunna utnyttjas av alla aktörer i regionen; för det tredje måste strategin ha hög trovärdighet och gedigen förankring bland medborgarna, vilket man kan uppnå genom bl a en äkta och fördjupad dialog med medborgarorganisationer.

- Det är intressant att notera att det egentligen inte tycks vara någon brist på ekonomiska resurser utan snarare på realistiska, genomförbara projekt, konstaterar Christina. - De projektutvecklingsfond som administreras av Nordiska investeringsbanken och Nordiska miljöfinansieringsbolaget, vilken tillkommit på initiativ av parlamentariker i Östersjöregionen, ser jag som en mycket användbar resurs för att uppmuntra och stödja tillkomsten av projekt och investeringar till gagn för regionens välmående och utveckling.

Det är viktigt att man tar ett helhetsgrepp på att utveckla de maritima och kustnära näringarna. En bättre samordning mellan olika sektorer kan medverka till ökad sjösäkerhet, lägre miljöbelastning och stärkt kapacitet att förebygga och hantera eventuella olyckor. - Vår arbetsgrupp om integrerad havspolitik har haft och har en omfattande dialog med experter inom sjötransport, sjösäkerhet och hamnväsendet för att få konreta underlag till de politiska rekommendationer som man kommer att lägga fram i augusti, säger Christina.

Miljöproblemen är inte den enda utmaning som Östersjöregionen står inför. I BSPC arbetar man också med en rad andra frågor som är av betydelse för regionens fortsatta utveckling och välmående. Det finns tyvärr fortfarande stora skillnader i ekonomisk bärkraft och social välfärd mellan olika delar av regionen, men till gengäld har den också en enorm potential att skapa gemensam tillväxt och välstånd genom samlade satsningar på näringslivssamarbete, forskning och utveckling, och genom att stärka den gemensamma arbetsmarknaden. Detta förutsätter att man främjar en ökad och gränsöverskridande rörlighet både för näringslivet och arbetskraften. - Det är oerhört viktigt att detta sker parallellt med en utveckling och etablering av gemensamma och rättvisa spelregler när det gäller t ex arbetsmarknads- och konkurrensvillkor, menar Christina. - BSPC har haft en arbetsgrupp som sysslat med dessa frågor och lagt fram en rad konkreta rekommendationer om hur man kan förbättra informationen om arbetsmarknaden, riva gränshinder och stimulera rörlighet utan att åsidosätta grundläggande rättigheter, regler och säkerhet på arbetsmarknaden.

En mycket allvarlig och bekymmersam skamfläck på regionen är den organiserade brottsligheten, i synnerhet den avskyvärda människohandeln för prostitution och tvångsarbete. Regeringar och ansvariga myndigheter måste ta till krafttag för att polis, åklagare, sociala förvaltningar och hjälporganisationer får resurser att bekämpa profitörerna och ta hand om offren. - Den organiserade brottsligheten underminerar samhällets sammanhållning, korrumperar rättsväsendet och administrationen, förvrider marknadens mekanismer och infiltrerar politiken, varnar Christina. Organiserad brottslighet är därför i grund och botten ett hot mot den demokratiska samhällsordningen och måste bekämpas med all kraft. BSPC:s arbetsgrupp om trafficking har engagerat sig hårt i dessa frågor, arrangerat flera hearings med experter från olika områden, och tryckt på regeringarna med framstötar och frågor om vad som görs för att skapa förutsättningar för en framgångsrik bekämpning av den organiserade brottsligheten.

Har då BSPC:s arbete gett några resultat? – Det är klart att politiska rekommendationer inte förverkligas över natten, man jag tycker nog att vi har ett genomslag. När parlamentariker från hela Östersjöregionen går samman och ställer väl underbyggda och förankrade krav på våra regeringar så är det klart att man lyssnar och att det får effekt i den politiska processen. BSPC betraktas som en kompetent och trovärdig spelare i Östersjöregionen, och framförallt, som jag nämnde i början, som en representant för människorna i regionen. På så vis kan vi ge vårt bidrag till att göra Östersjöregionen mer bärkraftig, välmående, attraktiv och säker, avslutar Christina.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17