Gestrins tacktal på Folktingssessionen

06.09.2011 kl. 15:40
Det är en stor ära att ha fått ta emot det viktiga uppdraget som Folktingsordförande och det känns som en stor utmaning att få ta emot ordförandeklubban just nu, i en intressant och spännande politisk tid.

Jag ser fram emot ett gott och kreativt samarbete.

Folktingets roll som koordinerande Finlandssvensk aktör är idag viktigare än på länge. Vi är mitt inne i en tid då stora strukturella förändringar sker i samhället i hela Finland. Samtidigt upplever många att attitydklimatet hårdnat och inställningen till kulturell mångfald i vissa kretsar blivit öppet negativ och t.o.m. hotfull. I en sådan situation är det politikernas uppgift att säga ifrån, reagera och uppmana till dialog och delaktighet. Folktingets uppgift är att värna om Finlands tvåspråkighet och svenska språkets ställning. Språklagstiftningen likställer finskan och svenskan. Vi vet idag, att det har blivit svårare att leva upp till lagens anda. Vi upplever det i vardagen, i kontakt med myndigheter, vid servicedisken. Folktingets styrka är att vi har ett brett spektrum av politiker med i verksamheten och att vi alla i våra partier kan bidra till att språklagen efterföljs.

Folktinget kan påverka allra bäst då vi i Svensk- Finland har samma mål. De senaste åren har Finland genomgått flera förvaltningsreformer och allt tyder på att förändrings vågen fortsätter under de närmaste åren. Jag tänker då främst på den aviserade kommunreformen och på de förändringar i social- och hälsovårdsförvaltningen som regeringen planerar. Folktingets roll som intressebevakare och påverkningskanal är viktig och kommer att ha en stor betydelse under de kommande reformerna. Målet är naturligtvis att bevara och stärka tvåspråkigheten i landet vilket innebär att servicen ska fungera på bägge nationalspråken lika bra. Det centrala är att språkaspekten tas med redan då planeringen av en förvaltningsreform inleds och genomsyrar hela arbetet.

Folktinget ställde som mål att det nya regeringsprogrammet skulle innehålla en stark skrivning om verkställandet av den sk Ahtisaari rapporten. Det här lyckades, och följande skede är att arbeta för att skrivningen omsätts till praktik. Folktingets uppgift är att påminna regeringen om löftet och just nu, dessa dagar, gäller det att uppmana regeringen att redan i budgeten för nästa år reservera medel för arbetet med språkstrategin för landets nationalspråk, svenska och finska. Det är alltid viktigt att hålla i minnet att de språkliga rättigheterna hör till de grundläggande rättigheterna. Nationalspråkstrategin bör vara ett verktyg för implementeringen av språklagen. Statsrådets rapport om språklagen, som avges till riksdagen en gång per riksdagsperiod, är en sammanställning av läget, men har tyvärr inte fungerat som en strategi för natio-nalspråken.

Under den föregående riksdagsperioden skrev utbildningsstyrelsen en nationalspråksutredning, som tyvärr inte fick så mycket publicitet. Den utmynnade i ett antal åtgärdsförslag som berörde skolornas språkundervisning. I nationalspråksutredningen konstaterades entydigt att situationen för svenskans del i Finland är oroväckande och att satsningar behövs för att kunna garantera Finlandssvenskarnas grundläggande rättigheterna. I likheten med Ahtisaari rapporten så föreslogs också i nationalspråkutredningen en tidi-gareläggning av undervisningen och andra åtgärder för att utveckla undervisningsmetoder. Som medlem av Svenska NU nätverkets delegation vill jag gärna lyfta fram det otroligt fina arbete som görs inom ramen för Svenska NU, för att väcka intresset för svenskundervisningen.

Den utredning om språkliga lösningar som uppgjorts på beställning av Magma och som offentliggjordes senaste vecka är också viktig. Det finns en fara att röster höjs under ekonomiskt sämre tider, som kräver att finska och svenska skolor ska sammanslås av ekonomiska skäl. Jag vill skarpt varna för en sådan argumentering. Ekonomiska orsaker får inte någonsin vara ett argument för att riskera eller rubba de språkliga rättigheterna så som de definieras i grundlagen. Fortfarande är enspråkiga lösningar ofta bättre än tvåspråkiga. Flera forskare har kommit fram till att det behövs språkliga särlösningar då en språklig minoritet utgör mindre än 20 eller 30 % av befolkningen på en ort. Min hemstad Esbo är ett bra exempel. Den svenska befolkningen är ca 8 %. Av barnen i Esbo går 11% i en svensk skola. Skollagarna garanterar barnen rätt till en skolmiljö på antingen svenska eller finska. Det innebär att verksamheten som helhet i skolan ska ordnas på barnets modersmål, svenska i en svensk skola och finska i en finsk skola. Om en språkminoritet slås ihop med en språkmajoritet så är sannolikheten mycket stor att språkmajoritetens språk blir det dominerande språket i skolan. Ett svenskt barn skulle också i skolan höra till en minoritet. För många tvåspråkiga barn är skolan det enda stället där de obehindrat kan använda svenskan. Den rä-tigheten måste de ha. Jag kan förstå språkmajoritetens önskan att skapa miljöer där barnen kommer i kontakt med språkminoriteten, men i det här fallet måste den enskilda individens grundlagsenliga språkliga rättigheter sättas framför språkmajoritetens nyttoaspekt. Det svenska skulle drunkna i det finska i en tvåspråkig skola på en ort, där den svenska befolkningsgruppen utgör en liten del av hela befolkningen. I en kommun där språkförhållandena är lika starka kan situationen vara en annan och då kan man överväga samutnyttjande av vissa utrymmen.

Samtidigt vill jag också betona att det är viktigt att införa samarbete och utbyte mellan finska och svenska skolor på projektbasis som en del av undervisningen, för att möjliggöra för barn och unga att lära känna varandra och få naturliga kontakter över språkgränsen. Utbytet kan organiseras på olika sätt beroende på elevernas ålder och språkkunskaper. Det viktiga är att ingendera språkgruppen hamnar i underläge och att verksamheten bygger på klara strategier och uppställda målsättningar.

En fråga som jag gärna ser att Folktinget tar upp på agendan är integreringen av nyfinländare och invand-rare i den finlandssvenska skolan och gemenskapen. Andelen invandrare har ökat och kommer att öka under de närmaste åren. Det är viktigt att nyfinländarna, invandrarna kommer i kontakt med det svenska i Finland och att finlandssvenskarna kommer i kontakt med nyfinländarna. Jag ser detta också som ett led i Folktingets målsättning att arbeta för tolerans, öppenhet och delaktighet i samhället. Att ha internationella kontakter är också en naturlig del i detta. Då det gäller att sprida kunskap och idéer om hur språkliga rättigheter i samhället ska beaktas och med den gedigna erfarenhet Folktinget under årtionden har inhämtat, kan vi ha en viktig roll både i Norden och i Internationella sammanhang.

Jag vill ännu en gång tacka för förtroendet och slutligen för egen del framföra ett tack till minister Anna-Maja Henriksson som på ett ypperligt sätt lett Folktinget under de senaste åren. Det känns tryggt att ha en tidigare Folktingsordförande som landets justitieministeroch att kunna stöda sig på de starka skrivningar i det nya regeringsprogrammet som gäller svenska språkets ställning. Nu får vi igen en gång kavla upp är-marna och ta i tu med arbetet för vårt kära tvåspråkiga Finland.

Tal på Folktingets session i Helsingfors 3.9.2011

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15