Blomqvist: Basväghållningen avgörande för bygderna!

14.10.2011 kl. 14:52
Under den gångna veckan har riksdagen diskuterat regeringens proposition till statsbudget för år 2012. I remissdebatten lyfte riksdagsledamot Thomas Blomqvist (SFP) upp vikten av att hålla den existerande infrastrukturen i skick.
- I det här ekonomiska läget bör vi prioritera underhållet och förbättrandet av det nuvarande väg- och spårnätet. Exempel på förbättrings- och underhållsprojekt som borde förverkligas är fortsättningen på grundförbättringen av kustbanan mellan Åbo och Helsingfors. Elektrifieringen av Hangö-Hyvinge banan skulle vara viktig både för Hangö hamns del och för hela den västnyländska regionen.

- Bastrafikledshållningen lider av år av otillräcklig finansiering, och i längden är det ohållbart om vi inte gör tillräckliga investeringar inom området. Därför är det mycket positivt att regeringen valt att inte sänka anslaget i nästa års budget, trots att vi lever i ekonomiskt knappa tider.

För att få bukt med den långa listan av behövliga projekt, äskade Blomqvist i en budgetmotion om tilläggsanslag för basväghållningen i Nyland, och lyfte i en skild motion fram förbättringen av riksväg 25 på sträckan Hangö-Mäntsälä. Blomqvist lämnade även in budgetmotioner om specifika landsvägar i både Väst- och Östnyland. Med dessa motioner ville Blomqvist lyfta fram bygdevägarnas betydelse för att människor ska kunna leva och bo på landet; med tanke på landsbygdens livskraft är det mycket viktigt att vägarna hålls i ett farbart skick – också på hösten då regnet ofta åstadkommer stora skador på grusvägarna.

I sitt inlägg i budgetdebatten tog Blomqvist också fasta på de stora nedskärningar som är att vänta inom både försvaret och jord- och skogsbrukssektorn.

- Det är beklagligt att budgetförslaget, så som det nu lyder, i praktiken leder till en lönesänkning för våra bönder. Även om det ingår flera bra skrivningar i regeringsprogrammet gällande t.ex. den finländska livsmedelsbranschen som en framtidsbransch och genomförandet av ett utvecklingsprogram för den ekologiska och närproducerade maten, är sanningen ändå den att inkomsterna sjunker.

Blomqvist betonade att det enda sättet att lösa lönsamhetskrisen inom jordbruket är att öka inkomsterna från marknaden och öka primärproducenternas andel av livsmedelsprodukternas slutpris. Med tanke på jordbrukets framtid, spelar landsbygdsrådgivningen en viktig roll, då den bidrar till att göra jordbruket mera miljövänligt och produktivt. Anslaget för rådgivningen borde därför höjas i riksdagsbehandlingen, ansåg Blomqvist.

Beträffande den stundande reformen av försvaret, konstaterade Blomqvist att det är viktigt att vi noga funderar på hur vi bäst kan lotsa försvaret genom tiden av omställning. Försvarsförmågan får inte äventyras i något skede av reformen. I sitt anförande uttryckte Blomqvist också sitt stöd för att trygga ett tillräckligt anslag för krigs- och frontveteranernas rehabilitering.


Dessa motioner lämnade Thomas Blomqvist in i år:

- Anslag för basväghållning
- Anslag för förbättring av riksväg 25 på sträckan Hangö – Mäntsälä
- Anslag för att slutföra beläggningen av Labbyvägen – Hindersbyvägen inom Nylands NTM-centrals ansvarsområde
- Anslag för att förnya beläggningen på Bromarvvägen/Vättlaxvägen
- Anslag för att förse Påvalsbyvägen/Hommansbyvägen med beläggning
- Anslag för landsbygdsrådgivning
- Anslag för iståndsättningen av byggnader vid Strömfors bruk
SFP

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30