SFP lämnade in uttalade om ändring av fiskelagen

01.12.2011 kl. 18:26
Svenska folkpartiets ministergrupp, representerad av justitieminister Anna-Maja Henriksson i frånvaro av försvarsminister Stefan Wallin som är på EU-ministerrådsmöte, har idag gett ett uttalande till statsrådets protokoll. I uttalandet påpekar justitieministern att den idag godkända ändringen av fiskelagen kränker vattenägarnas rättigheter. SFP:s ministergrupp kräver att lagändringen granskas av riksdagens grundlagsutskott.
Grundlagsutskottet har i ett tidigare utlåtande i frågan uttryckligen påpekat att ifall man utvidgar den allmänna fiskerätten till att gälla fiske under organiserade exkursioner på annans fiskevatten, krävs tillstånd från vattenägaren. SFP förutsätter också att jord- och skogsbruksministeriet och Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) följer upp fisketurismens inverkan på vattenägarnas och fiskerättsinnehavarnas rättigheter.
Lagändringen i ett nötskal

Statsrådet föreslår för riksdagen att lagen om fiske ändras. I korthet innebär ändringen att NTM-centralerna kan bevilja en fisketurismföretagare rätt att ordna fiskeexkursioner inom NMT-centralens verksamhetsområde. Fisketurismföretagaren bör avlägga en avgift på 100 euro per varje län inom vilket företagaren ordnar fiskeexkursioner. NTM- centralen kan till lovet tillfoga villkor som beaktar regionala fiskebegräsningar eller dagliga fångstkvoter. NTM-centralen bör årligen inhämta ett utlåtande från fiskeområdet gällande omständigheter som kan ha betydelse för regionala fiskebegränsningar och dagliga fångstkvoter. Lovet kan dras in ifall företagaren bryter mot villkoren i lovet.

Bakgrund

Lagförslaget har varit under beredning en längre tid. Under förra valperioden fick en lagmotion över 100 underskrifter i riksdagen och därför började jord- och skogsbruksministeriet förbereda en lagändring.

Ett utkast till regeringsproposition behandlades hösten 2009 och vintern 2010, men dessa förslag drogs bort tack vare SFP:s politiska arbete. SFP har bland annat upprepade gånger poängterat att förslaget står i strid med grundlagens 15§ om egendomsskydd.

Det politiska trycket på en lagförändring har varit stort från fisketurismnäringens sida. SFP har ansett att det mest logiska vore att denna fråga skulle behandlas i samband med helhetsreformen av fiskelagstiftningen. Tyvärr har SFP inte fått stöd för denna åsikt och under regeringsförhandlingarna intogs följande formulering i regeringsprogrammet: "Fiskeguiders verksamhet ska tryggas genom en snabb ändring av lagen om fiske i syfte att möjliggöra fisketurism, samtidig som situationen för vattenområdenas ägare också beaktas."

Beredningsprocessen

Under beredningsprocessen har SFP lyckats förhandla fram en del betydande förbättringar i lagförslaget:

Loven. I den första versionen av propositionen fanns inga krav på att fiskeguiderna skulle ha behövt lov. Hade de första utkasten gått igenom, hade turismföretagarna alltså fritt fått idka näringsverksamhet på andras vatten. NTM-lovförfarandet tillkom efter SFP:s krav på en reglering. Fiskeguidens lov är femårigt och kan också dras in ifall företagaren bryter mot villkoren i lovet.

Antalet deltagare på exkursionerna. Enligt nuvarande lagförslag är maximideltagarantalet för en fiskeexkursion sex personer. SFP har lyckats förhandla ner deltagarantalet från tidigare 12 personer.

Avgift. SFP har lyckats förhandla fram en avgift på 100 euro per län som fiskeföretagarna bör avlägga. Trots det ringa beloppet, är det en förbättring jämfört med att det tidigare inte alls fanns krav på avgifter.

Utlåtande från fiskeområdena. Enligt det nuvarande lagförslaget bör NTM-centralerna årligen inhämta ett utlåtande av fiskeområdena gällande omständigheter som kan ha inverkan på regionala fiskebegräsningar eller dagliga fångstkvoter. I tidigare utkast fanns inga krav på att höra fiskeområdena om fiskeguidernas verksamhet.

SFP har under hela beredningsprocessen hävdat att det nu godkända lagförslaget inskränker vattenägarnas rättigheter att självständigt bestämma över sina fiskevatten. Ytterligare försätter lagändringen två yrkesgrupper i ojämlika positioner: yrkesfiskare bör även i fortsättningen ha fiskerättsinnehavarens tillstånd att fiska, medan en fiskeguide inte behöver tillstånd direkt från vattenägaren.

På grund av det mycket starka stödet för fritidsfisket i riksdagen; den förpliktande skrivelsen i regeringsprogrammet om att fiskeguidefrågan bör lösas snabbt och på grund av bristen på stöd från de andra partierna, stod det nu klart att det inte längre fanns reella möjligheter att stoppa lagändringen i regeringen. Därför vill SFP att riksdagens grundlagsutskott noggrant granskar propositionen.

SFP

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15