Regionförvaltningsreformen

05.03.2013 kl. 15:12
Gruppanförande 5.3 2013 hållet av riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos. Tema: Statsrådets redogörelse till riksdagen om verkställandet och utfallet av regionförvaltningsreformen

Ärade talman,

Den genomgripande målsättningen för regionförvaltningsreformen, var, som det påpekas i redogörelsen, att åstadkomma en medborgarvänlig och kundorienterad regionförvaltning. Målet var också att bland annat förstärka och utöka landskapsförbundens roll och ställning i regionutvecklingsarbetet.

Det är mot denna bakgrund som riksdagen nu bör ta ställning till redogörelsen och till hur väl projektet lyckats hittills. Det är mot bakgrunden att förvaltningen ska finnas till för att administrera de gemensamma resurserna för att tjäna brukarna som riksdagagen i dag ska debattera hur väl denna betydande reform lyckats med sitt ändamål.

Att statsrådet nu kommit med en redogörelse är viktigt för att vi ska kunna skapa oss en helhetsbild av reformen och ge oss möjlighet att dra slutsatser om vad som fungerat och vad som kunde fungera bättre i framtiden. Den bild som framstår av redogörelsen är av en reform som fortfarande behöver avsevärda förbättringar för att uppnå målsättningarna.

Ärade talman,

Styrningen av regionförvaltningen är nära förknippad med hur väl servicen förverkligas. Ett av de stora problemen med reformen har, som också redogörelsen konstaterar, varit dröjsmålen vid behandlingen av miljötillståndsärenden inom regionförvaltningsverken. Detta är allvarligt med tanke på de sökandes rättsskydd och de praktiska konsekvenserna av de alltför långa väntetiderna. Kunskapen om den regionala verkligheten ligger på landskapsnivå, och då är det naturligtvis viktigt att landskapsprogrammens tyngd är stor. I nuvarande läge kan man fråga sig om samarbetet mellan landskapsförbunden och NTM-centralerna lett till att landskapsprogrammen haft en så stor tyngd som de borde ha. Man kan fråga sig om regionförvaltningsmyndigheternas strategier i tillräckligt hög grad motsvarar de reella regionala behoven, eller om de ofta utgår från politiska målsättningar på central nivå.

Det är också viktigt att fästa uppmärksamhet vid sambandet mellan de strategiska resultatavtalens mål. I nuläge förutsätts NTM-centralerna nå högt uppställda mål samtidigt som faktumet att resurserna är knappa gör det svårt att uppnå målsättningarna. Den direkta konsekvensen är bland annat svårigheter att behandla just nämnda miljötillstånd i tillräckligt snabb ordning. Förutom problemen relaterat till rättsskydd har dröjsmålen också både nationalekonomiska och privatekonomiska konsekvenser. Problemen ska åtgärdas och de tillgängliga resurserna måste räcka till för att tillgodose kundernas behov.

Då det gäller miljöförvaltningen som helhet förekommer det i redogörelsen också förslag till förändringar. Utredningsperson Rauno Saari föreslår att resurserna inom den regionala miljöförvaltningen överförs till NTM-centralerna. Detta för att likrikta verksamheten och underlätta den inbördes informationen. Däremot påpekar utredare Riitta Rainio att en koncentrering av de regionala miljöuppgifterna till en myndighet, antingen regionförvaltningsverket eller NTM-centralen, inte nämnvärt skulle effektivisera skötseln av ärendena. Problemet är också att det inom NTM-centralen kan finnas sinsemellan motstridiga mål tillexempel mellan miljö-och näringspolitiken. Att i detta läge börja flytta miljötillstånden skulle med största sannolikhet vara en olycklig idé. Det är avsevärt bättre att miljö- och vattenrättsliga tillstånd behandlas av en oberoende myndighet och inte underställas den myndighet som har till uppgift att övervaka statens miljö-övervaknings- och tillämpningsintressen.

I synnerhet med tanke på de uttalade målsättningarna att förstärka landskapsförbundens roll är det viktigt att granska om detta verkligen skett genom att som redogörelsen konstaterar stärka landskapsprogrammets och genomförandeplanens verkningsfullhet i relation till myndigheterna. Erfarenheterna visar att det på just denna punkt finns utrymme att förbättra så att landskapens inflytande stärks.

Ärade talman,

Eftersom den genomgående målsättningen för reformen är att trygga medborgarvänlig förvaltning, vill Svenska riksdagsgruppen lyfta fram bristerna i hur servicen på svenska förverkligas i praktiken. Språkbarometern från år 2012 talar klarspråk. Enligt resultaten fick NTM-centralerna det lägsta vitsordet av alla statliga myndigheter av de svenskspråkiga tillfrågade. Skillnaden mellan de finskspråkiga och svenskspråkiga kunderna var alltför stor för att kunna bemötas med en axelryckning: då de finskspråkiga gav vitsordet 8,7 gav de svenskspråkiga kunderna vitsordet 6,8. Det visar åtminstone två saker. För det första indikerar det att effekterna av att flytta de huvudsakliga verksamhetsställena för ansvarsområdena för miljön och naturresurserna samt trafiken och infrastrukturen i Södra Österbotten från Vasa till Seinäjoki varit bekymmersamma. För det andra att den svenska servicen nu inte är i försvarbart skick. För att reformen verkligen ska motsvara målsättningarna, är det inte acceptabelt att den svenskspråkiga servicen inte fungerar på samma nivå som den finskspråkiga servicen.

Bland de utvecklingsförslag som nämns i redogörelsen vill Svenska riksdagsgruppen också lyfta fram speciellt frågan om magistraternas styrning. Styrningen skulle bli enhetligare om den skulle ske av ett verk med regionala enheter som styrdes direkt från riksnivå, alltså magistraterna ska inte införlivas med andra myndigheter på regional nivå.

Vi vill också påpeka att en utvärdering av regionförvaltningsverkens antal och regionala fördelning inte i dagens läge är aktuell. Regionalförvaltningens effektivitet skulle snarast förbättras genom att se till personalens välbefinnande ännu bättre uppmärksammades i reformen.

Ärade talman,

Svenska riksdagsgruppen anser det finns mycket att förbättra i det fortsatta arbetet med utvecklandet av regionalförvaltningen. På basen av redogörelsen förefaller det som om den genomgående tanken, att åstadkomma en medborgarvänlig och kundorienterad regionalförvaltning, är ännu inte verklighet till alla delar. De långa väntetiderna för att få miljötillstånd och den bristfälliga servicen på svenska är två exempel på detta. För att uppnå förbättringar förutsätter Svenska riksdagsgrupen att man nu koncentrerar sig på att med tillgängliga resurser effektivera förvaltningen så att bristerna åtgärdas.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15