Ramarna för statsfinanserna 2014-2017

09.04.2013 kl. 15:00
Gruppanförandet framfört av riksdagsledamot Mats Nylund 9.4 2013.

Ärade talman,

Den svaga ekonomiska tillväxt vi förutspås uppleva under de närmaste åren och osäkerheten i omvärlden kräver strama tyglar i våra statsfinanser. Detta måste vara utgångspunkten för de ramar som nu diskuteras.

All uppmärksamhet i den offentliga politiska debatten om regeringens förslag till budgetramar har ägnats dividendbeskattningen. Orsaken är förstås regeringens eget behov av att justera modellen så att kryphål täpptes till. Det har nu lyckats och regeringen bör få en eloge för att den vågat medge ett det höll på att gå fel.

Ändå är till exempel sänkningen av samfundsskatten betydligt viktigare med tanke på företagens och därmed hela landets ekonomiska tillväxt och sysselsättningsläget. Den sänkta samfundsskatten är, liksom reformen av dividendbeskattningen, avsedd att utmana företagen och deras ägare: Nu gäller det för dem att stå upp till bevis på att reformen faktiskt främjar tillväxten och därmed sysselsättningen.

Samtidigt visar det trängande behovet av att sänka samfundsskatten för att matcha nivån i grannländerna hur angeläget det på sikt vore med en överenskommen miniminivå för företagsbeskattningen inom EU, så vi skulle slippa kapplöpningen mellan länderna.

Preciseringen av dividendbeskattningen var också enligt Svenska riksdagsgruppen klok, med tanke på både rättvisan och småföretagen. Om inget hade gjorts åt dividendbeskattningen hade det betytt en stor risk för att företag hade kunnat köpas billigt av utländska företag, vilket hade kunnat fördärva vår kapitalmarknad och vårt börssystem.

Ärade talman,
Regeringen har för första gången försiktigt kalkylerat de dynamiska effekterna av reformerna. Det är inte säkert att de blir verklighet så snabbt och direkt som regeringen önskar. Men chanserna stärks om arbetsmarknaden kan ställa upp med måttliga löneuppgörelser, som skulle ligga i hela landets intresse.

Tyvärr lyckades arbetsmarknadsparterna inte enas om konkreta åtgärder för att förlänga arbetskarriärerna. Regeringen försöker nu främja målet med hjälp av en studiestödsreform och en reform av föräldrapenningen, men det återstår att se hur långt dessa reformer bär.

Vi förstår att sänkningen av samfundsskatten måste finansieras genom sänkta näringsstöd, men i vissa branscher såsom fartygs- och båtbyggandet är stöden avgörande. De kommande åren avgör om vi ska ha en egen varvs- och båtbyggnadsindustri. Och på tal om sjöfarten, är det välkommet att de ökade kostnaderna svaveldirektivet ger upphov till kompenseras och en hållbar satsning görs på LNG- infran.

Ärade talman,
Svenska riksdagsgruppen gläder sig över att barn och ungdom trots de ekonomiskt kärva tiderna prioriteras i budgetramarna. Till glädjeämnena hör satsningen på ett nytt barnsjukhus för hela landets behov. De barn som är i behov av avancerad vård ska inte behöva få denna vård i otidsenliga utrymmen där fuktskadorna är svåra.

Välkommet är också att ungdomsgarantin ges utökade resurser, för både fler utbildningsplatser och en ny form av läroavtal. Vi måste komma ifrån den situation då allt fler unga blir beroende av utkomststöd.  En satsning på framtiden är också att studiestödet indexbinds och universiteten får behålla sin indexjustering.

Också integreringen av nyfinländare ges högre prioritet, genom satsningar på gymnasieförberedande utbildning och ett kunskapscenter vid arbets- och näringsministeriet. Finland klarar sig inte utan ett befolkningstillskott av arbetskraft.

Ärade talman,
Nedskärningarna i kommunernas statsandelar är tyvärr ofrånkomliga, men som kompensation utlovas ett åtgärdsprogram för att minska kommunernas lagstadgade utgifter för en miljard, vilket är en god målsättning. Dessutom kan kommunerna höja avfalls- och fastighetsskatterna. Det gäller att slå vakt om den offentliga sektorns sammanlagda hållbarhet, som grunden för en rättvis välfärd.

I samband med budgetramarna lyckades regeringen också enas om de riktlinjer för kommun- och social- och hälsovårdsreformerna, som hade dröjt alltför länge. Det var värdefullt att kommuner med ett invånarantal mellan cirka 20 000 och 50 000 fick besked om vilken grundläggande social- och hälsovård de själva kan stå för.

Ärade talman,
Också bostadspolitiken ges en högre prioritet. Det är i och för sig riktigt att koncentrera de statliga insatserna till tillväxtcentra såsom huvudstadsregionen och andra större städer, och att staten här bidrar även med tomtmark. Svenska riksdagsgruppen vill ändå påminna om att det är ett slöseri med samhällsresurser att överge det bostadsbestånd som finns på mindre orter och på landsbygden. Arbetskraftens ökade rörlighet i all ära, men det gäller också att främja arbetsplatsernas rörlighet och inte minst distansarbete.

Goda kommunikationer är en grundförutsättning för att hela landet ska kunna förbli livskraftigt, och det är därför riktigt att prioritera underhåll av existerande väg- och bannät.

Svenska riksdagsgruppen välkomnar också att lantbruket inte drabbas av ytterligare sparåtgärder, utöver de tidigare beslutade. Näringens lönsamhet är redan nu svag.
Det är också klokt av regeringen att utgå från att EU-finansieringen kommer att utnyttjas maximalt, även om det förutsätter nationella finansieringsandelar.

Ärade talman,
Svenska riksdagsgruppen har alltid brutit en lans för internationellt utvecklingssamarbete. Budgetanslagen skärs tyvärr nu ned, men intäkterna från auktioner av utsläppsrättigheter ska i gengäld som helhet anslås för biståndet, vilket bör kompensera bortfallet.

Om så inte sker, förutsätter riksdagsgruppen att budgetanslagen höjs i enlighet med det samförstånd som råder inom regeringen.

Svenska Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om propositionen om kommun- och servicestrukturreformen

Det kan vara bra att än en gång påminna oss om varför regeringen har startat denna process. Vi vet att befolkningsunderlaget och servicebehovet kommer att ändras så pass mycket under de kommande åren, att samhällets resurser inte räcker till för att stå för notan om serviceproduktionen inte rationaliseras. Lösningen måste därför bli att stärka kommunernas möjligheter att garantera servicen.
03.10.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om pensionärernas inkomster

Riksdagen är på väg att sätta modernt rekord i antalet interpellationer. Vi debatterar idag den femtonde interpellationen för denna period – och då har vi ännu ett år kvar. Under de två tidigare perioderna stannade antalet vid tolv och tretton interpellationer. Det verkar dessutom som om oppositionen indelat väljargrup-perna mellan sig; vänstern talar om pensionärerna, de gröna om barnfamiljerna medan samlingspartiet värnar om kommunerna.
19.09.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om statsbudgeten för år 2007

Ett tack till finansministern och regeringen för presentationen av regeringsperiodens sista budgetförslag. Då vi debatterade den första budgeten hösten 2003 var det ingen i oppositionsleden som trodde att regeringens strama, men ansvarsfulla, budgetramar skulle hålla. Idag får vi alla konstatera att regeringen lyckades genomföra vad den lovat. Statsekonomin är i balans, finländarnas hushållskassa har ökat tack vare systematiska skattesänkningar och de flesta grupper har fått sina stöd förhöjda.
12.09.2006 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i militär krishanteringsoperation i Libanon

Regeringen föreslår att Finland skall delta i FN-operationen i södra Libanon genom att skicka 250 män och kvinnor till regionen. Svenska riksdagsgruppen stöder förslaget. Regeringens begäran om fullmakt för denna fredsbevararoperation står i linje med den säkerhetspolitiska linje och globala ansvar som Svenska riksdags-gruppen talat för.
05.09.2006 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om målen för Finlands EU-ordförandeskap

I vilket tillstånd är EU när Finland tar över stafettpinnen från Österrike den 1 juli? Intrycket är att tyngd-punkterna i EU kommer att ligga dels vid ett effektivare bruk av existerande regler, dels vid utrikesrelatio-nerna samt vid energi, men också rättsliga och inrikesfrågor. Mera verkställighet än lagstiftning, mera utrikesrelationer än förlikningar med Europaparlamentet.
21.06.2006 kl. 00:00

Riksdagens 100- årsjubileumssession

I medlet av 1800-talet började drömmen om ett fritt Finland ta sin form. Tankar blev till ord. Runeberg, Topelius, Snellman, Cygnaeus, Lönnroth och Castren personifierade denna utveckling. På olika sätt bidrog de tillsammans till att Finlands folk fick en gemensam nationalanda som blev en förutsättning för självständigheten några decennier senare.
01.06.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om regeringens handikappolitiska redogörelse

Att födas som handikappad i Finland innebär inte ett liv i misär som i så många andra länder. Den nordiska välfärdsmodellen har för längre sedan omfattat de handikappade. Det betyder ändå inte att vi skulle ha nått en godtagbar nivå på servicen. Handikappvården är i Finland inte på samma goda nivå som i de andra nordiska länderna. Personlig assistans och utnyttjande av modern teknologi tryggar inte normalitet i livet på samma sätt som i våra grannländer.
16.05.2006 kl. 00:00