Nylander: Utgångsläget bör vara enspråkiga skolor

12.12.2013 kl. 12:28
Då tankesmedjan Magma idag lanserar sin rapport om tvåspråkiga skolor bör vi fråga oss hur vi bäst tryggar vårt lands tvåspråkighet även i framtiden.

- Utgångsläget ska även i framtiden vara enspråkiga skolor, där elever från båda språkgrupperna garanteras tillgång till en enspråkig skolmiljö på det egna modersmålet. Speciellt i kommuner där den språkliga minoriteten är liten är det speciellt viktigt för barnens språkutveckling att skolmiljön antingen är svensk eller finsk, fastslår ordförande för Sfp:s utbildningspolitiska utskott, riksdagsledamot Mikaela Nylander.

- Vi behöver mera utbyte mellan språkgrupperna än vi har i dag, det borde utarbetas konkreta handlingsprogram speciellt i tvåspråkiga kommuner för att öka samarbetet mellan finsk- och svenskspråkiga daghem och skolor via elevutbyte och vänklasser, säger Nylander. Och påminner samtidigt om att efterfrågan på språkbad är mycket större än utbudet i många kommuner.

- Att grunda rent tvåspråkiga skolor undergräver den svenska skolans funktion som garant för en levande svenskhet. Skolans roll som identitetsskapare är oerhört viktig. Tvåspråkiga skolor kan leda till minskat elevunderlag i svenska skolor på tvåspråkiga orter, vilket på sikt hotar den svenska skolan. Mera svenskundervisning i den finska skolan ger ett mera tvåspråkigt land. Är det inte det vi vill åstadkomma? avslutar Nylander.

SFP

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15