Nylander: Sote-förslaget kräver ännu politisk behandling

19.12.2013 kl. 16:04
- Den expertarbetsgrupp som arbetat med att ge innehåll åt social- och hälsovårdsreformen har långt följt de linjedragningar den sk Orpo-arbetsgruppen som bestod av centrala ministrar och regeringspartiernas riksdagsgruppers ordföranden drog upp, konstaterar Svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela Nylander.
- Fortfarande innehåller modellen med ansvarskommuner juridiska frågetecken. Enligt gällande tolkning av grundlagens stadganden om kommunernas självbestämmanderätt kan en kommun i interkommunala sammanhang inte ensam ha beslutsfattandemakt. Det politiska problemet är huruvida ansvarskommunerna är villiga att ta in omkringliggande kommuner i sin organisation med detta juridiska randvillkor, säger Nylander och tillägger att samkommun kan vara en framkomlig väg.

- För metropolområdets och Nylands del är det utmärkt att arbetsgruppen inte föreslår att HNS (Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt) splittras. Däremot är det inte logiskt att kommuner med 20-50 000 invånare inte skulle få ordna den grundläggande hälso- och socialvården själv, eftersom den specialiserade sjukvården hålls kvar enligt nuvarande modell i Nyland. I Orpo-arbetsgruppen enades vi om att kommuner med 20-50 000 invånare skulle ha rätt att ordna grundläggande social- och hälsovård. Frågan om social- och hälsovården i metropolområdet och Nyland berördes inte i Orpo-arbetsgruppen utan vi konstaterade enbart att området granskas som en separat helhet till vilken vi skulle återkomma, påpekar Nylander.

- Expertarbetsgruppens förslag innebär att kommuner som exempelvis Raseborg, Sibbo och Lovisa inte skulle kunna ordna grundläggande hälso- och socialvård själva, vilket inte är acceptabelt då HNS hålls intakt. Framför allt den service som ges vid Västra Nylands sjukhus skulle på sikt hotas i den här modellen med Lojo som ansvarskommun, avslutar Nylander och påminner om att den politiska behandlingen inom regeringen nu inleds. Hon lägger till att Kårkullas verksamhet bör tryggas i enlighet med skrivningar i Orpo-arbetsgruppens papper.

 

SFP

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00