Nylander: Sote-förslaget kräver ännu politisk behandling

19.12.2013 kl. 16:04
- Den expertarbetsgrupp som arbetat med att ge innehåll åt social- och hälsovårdsreformen har långt följt de linjedragningar den sk Orpo-arbetsgruppen som bestod av centrala ministrar och regeringspartiernas riksdagsgruppers ordföranden drog upp, konstaterar Svenska riksdagsgruppens ordförande Mikaela Nylander.
- Fortfarande innehåller modellen med ansvarskommuner juridiska frågetecken. Enligt gällande tolkning av grundlagens stadganden om kommunernas självbestämmanderätt kan en kommun i interkommunala sammanhang inte ensam ha beslutsfattandemakt. Det politiska problemet är huruvida ansvarskommunerna är villiga att ta in omkringliggande kommuner i sin organisation med detta juridiska randvillkor, säger Nylander och tillägger att samkommun kan vara en framkomlig väg.

- För metropolområdets och Nylands del är det utmärkt att arbetsgruppen inte föreslår att HNS (Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt) splittras. Däremot är det inte logiskt att kommuner med 20-50 000 invånare inte skulle få ordna den grundläggande hälso- och socialvården själv, eftersom den specialiserade sjukvården hålls kvar enligt nuvarande modell i Nyland. I Orpo-arbetsgruppen enades vi om att kommuner med 20-50 000 invånare skulle ha rätt att ordna grundläggande social- och hälsovård. Frågan om social- och hälsovården i metropolområdet och Nyland berördes inte i Orpo-arbetsgruppen utan vi konstaterade enbart att området granskas som en separat helhet till vilken vi skulle återkomma, påpekar Nylander.

- Expertarbetsgruppens förslag innebär att kommuner som exempelvis Raseborg, Sibbo och Lovisa inte skulle kunna ordna grundläggande hälso- och socialvård själva, vilket inte är acceptabelt då HNS hålls intakt. Framför allt den service som ges vid Västra Nylands sjukhus skulle på sikt hotas i den här modellen med Lojo som ansvarskommun, avslutar Nylander och påminner om att den politiska behandlingen inom regeringen nu inleds. Hon lägger till att Kårkullas verksamhet bör tryggas i enlighet med skrivningar i Orpo-arbetsgruppens papper.

 

SFP

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15