Ansvarsfull frivilligverksamhet är guld värd för samhället!

02.03.2014 kl. 10:00
En välfungerande frivilligverksamhet är en viktig byggsten i vårt välfärdssamhälle
Målet med ny lagstiftning är också att påverka frivilligorganisationernas verksamhetskultur så att de utöver eventuell kontroll av brottslig bakgrund också mer allmänt skulle fästa uppmärksamhet vid åtgärder som ökar barnens trygghet.

Många viktiga funktioner i vårt samhälle bygger på frivilligarbete som utförs av engagerade mammor och pappor, mormödrar och farfäder samt singlar och sambor. Utan dessa insatser skulle en stor del av den verksamhet som berikar bland annat våra barns och äldres vardag inte finnas till. Det är viktigt att såväl staten som kommuner drar sitt strå till stacken och stöder frivilligverksamhet – allt från frivillig brandkårsverksamhet och klubbidrott till kvinnojourer för utsatta kvinnor och barn. En välfungerande frivilligverksamhet är en viktig byggsten i vårt välfärdssamhälle.

 

För riksdagen som lagstiftare gäller det att noga överväga vilka bestämmelser man inför så att inte frivilligorganisationernas administrativa börda blir onödigt stor. Samtidigt är det viktigt att se till att den typ av frivilligverksamhet där till exempel barn deltar utförs av pålitliga, ansvarskännande och därtill lämpade människor. Vi känner tyvärr till alltför många fall där vuxna frivilligarbetare har utnyttjat sin ställning gentemot värnlösa barn och unga.

 

För att minska på riskerna för utnyttjande av minderåriga, i synnerhet sexuellt utnyttjande, har vi på justitieministeriet berett ny lagstiftning som träder i kraft i maj detta år. Då blir det möjligt för föreningar och andra som organiserar verksamhet för barn att kontrollera eventuell brottslig bakgrund hos frivilliga som har för avsikt att delta i verksamheten. Till skillnad från personer som arbetar med barn kommer det att vara frivilligt att kontrollera brottslig bakgrund hos frivilliga. Ett villkor för att ett straffregisterutdrag skall kunna begäras är också att frivilligarbetaren har gett sitt samtycke därtill. De nya reglerna beaktar också integritetsskyddet för dem som deltar i frivilligverksamhet. Kontrollen omfattar inte alla typer av mindre brott utan gäller domar för sexualbrott, vissa våldsbrott, narkotikabrott och människohandel.

 

Målet med den nya lagstiftningen är också att påverka frivilligorganisationernas verksamhetskultur så att de utöver eventuell kontroll av brottslig bakgrund också mer allmänt skulle fästa uppmärksamhet vid åtgärder som ökar barnens trygghet. Dessa allmänna skyddsåtgärder är de facto i praktiken ofta ännu effektivare med tanke på barnens trygghet än enbart en granskning av straffregisterutdrag.

 

I tider av ekonomiska nedskärningar är betydelsen av frivilligarbete större än någonsin. Tack till er alla frivilliga för det värdefulla arbete ni utför till förmån för era medmänniskor och hela samhället!

 

Anna-Maja Henriksson

justitieminister, sfp

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50