Ryska köp av mark i Finland.

28.02.2014 kl. 13:53
Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér kommenterade riksdagsmotion som vill förhindra ryska köp av mark i Finland

Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér deltog i går (27 februari) i remissdebatten om den i pressen nya mycket omtalade lagmotionen som har till avsikt att begränsa ryska köp av fastigheter i riket. Motionen är underskriven av riksdagsledamot Suna Kymäläinen (sd) m.fl. och i den föreslås det en lag om reglering av verksamhet och begräsningar av köp och hyra av fastigheter i Finland för personer, bolag, samfund m.fl. aktörer i länder utanför EES.

 

Det intressanta är att man i motionen hänvisar till Ålands självstyrelse och minoritetslösning. Men det som den här lagmotionen syftar till, och det minoritetsskydd som skapades i Genève för ålänningarna, har såklart ingenting med varandra att göra.

 

Riket avskaffade 1.1.2000 de sista begränsningarna för utlänningars och utländska sammanslutningars fastighetsförvärv när övergångsbestämmelsen på fem år, som ingick i artikel 87 i anslutningsakten för Finlands medlemskap i Europeiska unionen, löpte ut. Då upphävdes lagen (1613/1992) om begränsningar för förvärv av fritidsbostäder, eftersom det då inte kunde anses motiverat att bevara begränsningarna i fråga om länder utanför unionen.

 

Ett av huvudargumenten i motionen är att Rysslands president Dmitri Medvedev undertecknade den 9 januari 2011 en ukas om att utlänningar inte får äga fastigheter i Ryssland inom ett område som sträcker sig flera hundra kilometer från Finlands gräns och att det därför skulle vara motiverat för Finland att stifta en liknande lag. Men Nauclér menar att det inte är Finland som skall ta striden med Ryssland utan EU:

 

De länder som ligger vid EU:s yttre gräns utsätts för större påfrestningar än andra länder och försorsakas också större kostnader. Här borde vi ha en solidarisk politik, EU borde hantera dessa frågor. EU och Ryssland är två jämbördiga förhandlingsparter som kan komma överens om vad som skall gälla. Då behöver man inte hänvisa till minoritetsskyddsregler utan då kan man tillämpa vanliga regler som innebär att reciprocitet tillämpas, menade Nauclér i remissdebatten.

Elisabeth Nauclér

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00