Medbestämmande för pensionärer

04.06.2014 kl. 14:58
Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars lagmotion har över 120 riksdagsledamöters stöd

Pensionärer bör ha sina egna företrädare i arbetspensionsbolagens förvaltningsråd. Det yrkar riksdagsledamot Lars Gästgivars (SFP) på i en lagmotion som på onsdagen lämnades in i riksdagen. Initiativet har en betryggande majoritet bakom sig – över 120 riksdagsledamöter har skrivit under motionen.

 

Gästgivars säger att det nu är dags att göra slag i saken och på bred front se till att lagförslaget går igenom i riksdagen. Han ser det som en stor lucka att pensionärerna inte finns med kring borden där besluten fattas.

 

– Den som hela sitt aktiva liv sparat en del av sin lön ska kunna delta och bevaka hur pensionsbesparingarna sköts, placeras och utfaller. För mig handlar detta om rättstänkande och öppenhet i vår finländska demokrati.

 

Gästgivars säger att under hans tid i riksdagen har det ofta framkommit kritik mot arbetspensionsbolagen. Kritiken har riktats mot styrelserna och mot verkställande direktörers löner och arvoden, samt mot placeringarna.  Denna kritik har många gånger kommit från pensionärer som har varit rädda om hur deras pensionspengar ska räcka.

 

– Denna rädsla är inte obefogad. Även de politiska kraven på att pensionsbolagen borde satsa mera av sina placeringar i finska nya företag skapar ett tryck.

 

Gästgivars säger att det behövs en motvikt.

 

– Här är pensionärernas företrädare i förvaltningsråden en god motvikt. Jag brukar säga att arbetspensionsfonderna nog räcker och det finns ingen fara att de ska tömmas, bara politikerna håller fingrarna borta från dessa.

 

Gästgivars bedömer att de finländska arbetspensionsbolagen är i regel välskötta, med undantag av vissa övertramp. Lagförslaget, som stöds av en klar majoritet av riksdagsledamöterna, är kostnadsneutralt och ger alla ägare plats vid de bord där pensionsbolagens ärenden bestäms.

 

– Genom att öppna dessa bolag för insyn av den tredje ägaren, pensionerna och dess egna företrädare, ökar öppenheten och olika missförstånd kan undvikas.

 

Lars Erik Gästgivars

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00