Goda svenska skrivningar i halvdan vårdreform

25.06.2014 kl. 21:33
– Det är mycket positivt att lagförslaget betonar rätten för alla till service på sitt modersmål, svenska eller finska och att också journaler skall finnas till hands på nationalspråken. I samma andetag måste vi dock medge att den här vårdlösningen är långt ifrån optimal säger SFP:s partiordförande, försvarsminister Carl Haglund.

Den parlamentariska arbetsgruppen har idag enats om hur man går vidare med reformen av social- och hälsovården.

– Det är mycket positivt att lagförslaget betonar rätten för alla till service på sitt modersmål, svenska eller finska och att också journaler skall finnas till hands på nationalspråken, säger SFP:s partiordförande, försvarsminister Carl Haglund.

Dessutom ska tvåspråkiga vårdområden ha en minoritetsspråksnämnd som utreder, utvärderar och fastställer behovet av service på det andra nationalspråket.De goda skrivningarna ska SFP:s Ulla-Maj Wideroos ha ett stort tack för konstaterar Haglund.

– Utöver detta finns flera andra formuleringar kring språkliga rättigheter. Särskilt vill jag lyfta fram möjligheten för Kårkulla att fortsätta i sitt viktiga uppdrag. Arbetet i den parlamentariska arbetsgruppen har återigen visat vilket parti som jobbar för svenskan då det verkligen gäller, säger Haglund.

Samtidigt som han gläds åt de goda skrivningarna som gäller vård på svenska, anser han att det tyvärr är ett faktum att reformen som helhet fortsättningsvis innehåller många problem och frågetecken.

– Exempelvis personalens ställning och fastighetsmassan hos nuvarande upprätthållare av vården är frågor som blir svåra att hantera med den lösning man fastnat för. Också demokratifrågan är besvärlig i och med att beslutandemakten flyttas länge bort från invånarna, konstaterar Haglund.

– I och med att reformen förberetts i en parlamentarisk arbetsgrupp med samtliga riksdagspartier var det givet att Svenska folkpartiet skulle medverka till arbetet och Wideroos har gjort det bästa av situationen. I samma andetag måste vi dock medge att den här vårdlösningen är långt ifrån optimal, säger Haglund.

 

Carl Haglund

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00