Niinistös och Risikkos överenskommelse förbluffande

08.09.2014 kl. 13:29
Riksdagsledmot Thomas Blomqvist (SFP) är förvånad över miljöminister Ville Niinistös (Gröna) och trafikminister Paula Risikkos (SAML) utspel i tisdagens (2.9) Turun Sanomat angående en eventuell ny höghastighetstågbana mellan Helsingfors och Åbo.

En ny tågbana skulle leda till en nedgradering av den viktiga Kustbanan.

Ministrarna har enligt artikeln kommit överens om att reservera pengar för planering av en höghastighetstågbana, för att öka Finlands möjligheter att få EU-finansiering för att utveckla stambansnätet.

- Det här är ett ärende för hela regeringen och riksdagen. Det är märkligt att man går ut på det här sättet gällande infrastrukturinvesteringar ett par dagar efter att regeringen gett sitt gemensamma budgetförslag, säger Blomqvist.

 

Det finns inga hållbara motiveringar för att bygga en ny järnväg mellan Åbo och Helsingfors och framförallt har vi inte råd med det, anser riksdagsledamot Thomas Blomqvist. En ny motorväg har nyligen byggts mellan Åbo och Helsingfors via Lojo, vilket också det gör att inte finns grunder för att satsa på att bygga en ny höghastighetsjärnväg för samma stäcka.

- Det är inte förnuftigt att bygga nytt då vi inte har råd att upprätthålla det befintliga spår- och vägnätet, säger Blomqvist.

 

Blomqvist betonar att Kustbanan utan tvekan är en av de viktigaste delarna av infrastrukturen i södra Finland. För att åtgärda de brister som finns på Kustbanan, kunde exempelvis dubbla spår byggas för hela sträckan. Det är det här som EU-pengarna ska användas till, inte till en onödig och alltför dyr ny förbindelse, påpekar Blomqvist. Att satsa på att förbättra befintlig infrastruktur i stället för att bygga nytt är helt i linje med den av riksdagen godkända Trafikpolitiska redogörelsen, avslutar han.

 

 

Tilläggsinformation:

Thomas Blomqvist

050 512 1776

Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30