Aktuellt

Den blomstertid, gäss, skarv och tilläggsbudgeter

Det är vecka 22 och lördag! En dag som många barn och unga, åtminstone under normala förhållanden, väntat på i veckotal - skolavslutningen. Friheten, värmen och långa sovmornar lockar.
Mikko Ollikainen
30.05.2020 kl. 06:23

Egen härd är guld värd

Riksdagsledamot Sandra Bergqvists kolumn publicerad i tidningen "Omakotilehti"
Sandra Bergqvist
04.06.2020 kl. 06:40

Snart öppnar caféerna och restaurangerna

Vi har levt i undantagsförhållanden nu i drygt två månader. Många börjar bli hjärtligt trötta på coronaviruset och vad det medför.
Anna-Maja Henriksson
24.05.2020 kl. 06:55

Glada vi till skolan gå

För en vecka sedan firade vi morsdag. Det blev en annorlunda morsdag för mig, eftersom mina döttrar inte kunde komma på besök som de vanligtvis gör. Som tur kunde vi träffas via videosamtal. Är det inte förunderligt vilka möjligheter tekniken ger idag?
Anna-Maja Henriksson
17.05.2020 kl. 06:59

Välmående i kristider

Vid tidpunkten för min senaste kolumn hade regeringen nyligen tagit i bruk beredskapslagen och infört restriktioner för att begränsa spridningen av coronaviruset. Det känns som länge sedan, även om det bara är fråga om några veckor
Thomas Blomqvist
15.05.2020 kl. 06:43

Vad är vettigt och vad är försvarbart?

I början av maj kom beskedet att samhället öppnas upp i små etapper igen. Det är ändå långt från en normal vardag vi långsamt går mot.
Sandra Bergqvist
14.05.2020 kl. 06:32

Att leva men med försiktighet

Då jag blev riksdagsledamot skaffade jag ett kryp in i Helsingfors där jag övernattar under arbetsveckorna. Våren och försommaren var bråd ifjol så själva flytten skedde först på midsommar.
Mikko Ollikainen
10.05.2020 kl. 07:27

Gruppanföranden

Interpellationsdiskussion kring Finlands riktning.

Svenska riksdagsgruppen, gruppanförande Anna-Maja Henriksson 18.5 2016
18.05.2016 kl. 15:00

Statsministerns upplysning om statens ägarstyrningspolitik

Gruppanförande 17.5 2016, Carl Haglund
17.05.2016 kl. 15:00

Remissdebatt om planen för de offentliga finanserna 2017–2020

Gruppanförande 19.4 2016, Joakim Strand
19.04.2016 kl. 15:05

Interpellationens första undertecknare har taltur.

Talet publicerat i hållen form
06.04.2016 kl. 14:10

Interpellationsdebatt om högskole- och studiestödsnedskärningar 6.4 2016

Gruppanförande, Mikaela Nylander, Svenska riksdagsgruppen
06.04.2016 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om Finlands fortsatta deltagande i säkerhetssektorns utbildningssamarbete i Irak och om stärkande av samarbetet.

Gruppanförande, Stefan Wallin, Svenska riksdagsgruppen 9.3 2016
09.03.2016 kl. 15:00