Ruotsalaisen eduskuntaryhmän ja RKP:n kannanotto tämänhetkisestä poliittisesta tilanteesta

14.07.2023 klo 22:36

Ruotsalainen eduskuntaryhmä on tänään ryhmäkokouksessaan keskustellut Suomen poliittisesta ja hallituksen sisäisestä tilanteesta. Eduskuntaryhmä suhtautuu tämänhetkiseen tilanteeseen äärimmäisen vakavasti.

Ministeri Riikka Purran Twitterissä torstai-iltana tekemä päivitys on omiaan herättämään kysymyksiä hänen äskettäiseen anteeksipyyntönsä liittyen. Kyseinen anteeksipyyntö koski järkyttäviä kirjoituksia, jotka hän on tehnyt ennen hänen aikaansa kansanedustajana.

Ruotsalainen eduskuntaryhmä edellyttää, että jokainen hallituksen ministeri ja hänen edustamansa puolue yksiselitteisesti irtisanoutuvat rasismista. Minkäänlaisille tulkinnanvaraisuuksille tai vihjailuille ei ole sijaa.

Ruotsalainen eduskuntaryhmä pitää erittäin tärkeänä, että Suomella on toimintakykyinen hallitus. Eduskuntaryhmä on tällä hetkellä erittäin huolissaan hallituksen toimintakyvystä. Tästä johtuen haluamme nyt antaa pääministeri Orpolle aikaa arvioida tilannetta ja käydä vakava keskustelu hallituspuolueiden puheenjohtajien kanssa.  Pääministerin ja valtiovarainministerin ulkomaanmatkojen vuoksi tällaiseen keskusteluun ei vielä ole ollut mahdollisuutta. Näiden keskustelujen jälkeen RKP ja Ruotsalainen eduskuntaryhmä tulevat jatkamaan asian käsittelyä.

Ruotsalainen eduskuntaryhmä