Rauhanajan yhteistyö vahvistaa Suomen integroitumista Natoon

21.02.2024 klo 17:28
Eduskunta on tänään keskustellut hallituksen selonteosta Puolustusvoimien osallistumisesta Naton rauhan ajan yhteisen puolustuksen tehtäviin vuonna 2024. Kansanedustaja Joakim Strand piti Ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenvuoron.

Suomi on vahvistanut puolustustaan järjestelmällisesti jo pitkään. Meillä on tärkeää osaamista ja vahva puolustustahto, sanoo Strand. Meidän on syytä olla ylpeitä maamme asevelvollisuudesta.

Itämeren alueen vakauden edistämiseksi ja puolustuspoliittisen yhteistyön vahvistamiseksi Suomi osallistuu Naton miinantorjunta- ja ilmatorjuntaharjoituksiin.

– Osallistuminen tämän tyyppisiin tehtäviin edistää luonnollisesti Suomen nopeaa integroitumista Natoon, ja Suomen Natoon liittymisen syynähän oli nimenomaan rauhan turvaaminen, sanoo Strand.

Vaikka osallistumiseen ei liity merkittäviä riskejä, on tärkeää huomioida, että turvallisuustilanne voi heikentyä, minkä vuoksi on tärkeää keskustella osallistumisesta ja ottaa eduskunta mukaan päätöksentekoon. Suomi tulee olla aktiivinen ja rakentava toimija Natossa, ja tuki liittoumalle on laajaa yli puoluerajojen.

– Uusina liittouman jäseninä meidän on näytettävä hyvää esimerkkiä. Siksi on myös tärkeää, että Suomi on yksi niistä yhdestätoista kolmestakymmenestä jäsenmaasta, jotka saavuttavat 2 prosentin tavoitteen eli että käytämme vähintään 2 prosenttia bruttokansantuotteesta puolustukseen, Strand sanoo.

Ruotsalainen kansanpuolue toteaa, että Natosta puuttuu tärkeä osa - Ruotsin jäsenyys. Yhteistyö Ruotsin kanssa on ratkaisevan tärkeää turvallisuutemme kannalta. Hallituksen selvitys Vaasan ja Uumajan välisestä kiinteästä yhteydestä on myönteinen askel oikeaan suuntaan logististen yhteyksien parantamiseksi Pohjois-Skandinaviassa.

Joakim Strand