Muntlig frågestund torsdag 17.9

17.09.2015 kl. 15:38
Frågan framställs av ledamot Blomqvist

Värderade talman,

Regeringen gör sig skyldig till mycket kortsiktig trafikpolitik genom att radikalt inskränka på VR:s tågtrafik. Det här har allvarliga följder i hela landet. Jag vill särskilt framhålla: Till följd av att Y-tåget dras in blir pendelorter såsom Sjundeå och Ingå helt utan tågförbindelser till Helsingfors.

 

Hallitus esittää leikattavaksi merkittävän osan junien ostoliikenteestä puolen vuoden varoitusajalla. Ostoliikenteen leikkauksen seurauksena läntisen Uudenmaan osalta Y-juna lakkautetaan, jolloin junayhteydet Siuntioon ja Inkooseen lakkaavat kokonaan.

 

Kunnille ei ole annettu tilaisuutta tulla kuulluksi, vaikka muutokset vaikuttavat radikaalisti kuntien liikenneyhteyksiin.

 

Valtio on viime vuosien aikana investoinut melkein miljardin Seinäjoki-Oulun rataosuuden kunnostukseen. Onko tämä pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa, kun nyt ollaan vähentämässä junavuoroja tällä taloudellisesti tärkeällä reitillä?

 

Eikö hallitus ymmärrä, että asuinalueita on pyritty rakentamaan raideliikenteen varteen. Menevätkö nämä suunnitelmat nyt täysin uusiksi, ja arvoisa liikenneministeri, voidaanko todella näitä päätöksiä pitää kestävän kehityksen periaatteen mukaisina?

 

Lisäkysymys:

 

Värderade talman,

Är det faktiskt regeringens vilja och önskan att kommunerna i stället börjar subventionera bussturer? Risken finns att man därigenom bara flyttar pengar från en ficka till en annan.

 

Onko hallituksen tahto todella se, että kunnat nyt alkavat subventoimaan linja-auto vuoroja? Silloin on riski, että rahat vain siirtyvät yhdestä taskusta toiseen.

Svenska riksdagsgruppen
SFP, Vasa valkrets
SFP, Nylands valkrets
SFP, Nylands valkrets
SFP, Egentliga Finland
SFP, Helsingfors valkrets
SFP, Vasa valkrets
SFP, Vasa valkrets
SFP, Vasa valkrets
SFP, Nylands valkrets
Ålands riksdagsledamot, Landskapet Ålands valkrets