När politik blir en smakfråga

19.10.2024 kl. 13:03
I politik handlar det om att hitta en balans mellan att främja hållbar utveckling och att säkerställa att lokalsamhällets intressen skyddas.

Via konstruktiv dialog och rättvisa ekonomiska incitament kan man navigera dessa komplexa utmaningar på ett sätt som gynnar alla parter.

Havsvindkraft är ett aktuellt tema som nu framstår som en av de mest lovande lösningarna för att nå våra klimatmål. Framförallt eftersom den nya globala storindustrins främsta argument att välja Finland som investeringsort framom andra länder förklaras av potentiell massproduktion av förnyelsebar energi. Med detta sagt behöver vi beslutsfattare ansvarsfullt skapa system där det lokala alltid beaktas då nationella angelägenheter far fram.

En av de för Österbotten större frågorna som nu behandlas i riksdagen är frågan om hur till exempel skatteintäkterna för markanvändningen fördelas. En stor del av den havsvindkraft som planeras är tänkt utanför den s.k. ekonomiska zonen vilket betyder att det inte idag är någon självklarhet att kommuner i närheten erhåller någon ersättning. Att hitta en lösning för detta har varit en av SFP:s prioriteringar denna höst och nu går frågan vidare. Det är alldeles klart att intäkter från sådant som påverkar lokalt bör beskattas lokalt.

En annan fråga som i olika paket nu är eller kommer till riksdagen är frågan om olika besvärsprocesser. Vi behandlar för tillfället nya bygglagen där b.la. museiverket fråntas viss makt och snart kommer vi se över det som kallas för områdesanvändningslagen där frågan om vem som kan besvära sig och hur många gånger kommer på bordet.

Ser man detta ur ett Österbottniskt perspektiv är investeringsklimatet för tillfället bra, men vi lider av hur ofantligt långa olika besvärsprocesser kan bli, även om t.ex. myndigheter kan ha konstaterat att MKB:n för projekt inte behövs.

Sen kan jag inte låta bli att nämna veckans turbulens och drevet kring nikotinpåsarna. Det är lätt att konstatera att regeringsprogramsskrivningen om att nikotinpåsar endast skulle få säljas om de innehåller ’’vuxensmaker’’ är problematisk. Vad är vuxensmak? Åtminstone torde det vara mer än mynta och mint som nu enligt den samlingspartistiska ministern ska bli de ända tillåtna smakerna. Undertecknad och SFP vill i snuspolitiken sluta skeppa skattepengarna till Sverige. Då EU inte går med på att legalisera det traditionella snuset borde vi i alla fall använda de möjligheter som fanns att för nikotinpåsarna följa samma linje som Sverige. Nu blev politiken en smakfråga och vinnaren finns i Sverige.

Christoffer Ingo

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50