Olagliga strejker bör förhindras

14.04.2005 kl. 00:00
Svenska riksdagsgruppen värnar om löntagarnas rätt att organisera sig samt deras strejkrätt. Lagstiftningen skiljer däremot mellan lagliga och olagliga strejker. Nu finns en klar trend enligt vilken en del grupper tar till olagliga medel för att uppnå sina mål i de arbetsmarknadspolitiska förhandlingarna.

 

 
Svenska riksdagsgruppen anser att det behövs en reform av strejklagstiftningen för att få bukt med de olagliga strejkerna. Problemet bör lösas på politisk nivå eftersom strejkerna ofta hotar hela samhällets funktioner, speciellt om det är fråga om transporter eller grundtrygghetsfunktioner.

Ett konkret förslag kunde vara införandet av tvångsmedling genom vilken man snabbt kunde fatta beslut och avsluta olagliga strejker. Systemet finns redan i Sverige. Tvångsmedlingen kunde också användas vid stödstrejker, varslade strejker inom nyckelsektorer samt strejker som kunde hota grundtryggheten i hela samhället.

Det behövs en översyn av de straffrättsliga följderna så att de ligger en skälig nivå i förhållande till de materiella skador som de olagliga strejkerna förorsakar. Samtidigt finns det skäl att klargöra lagens definitioner av en olaglig strejk för att undvika misstolkningar.


Stuvarna i landets största hamnar lade på torsdagen ned arbetet för att sätta fart på de pågående förhandlingarna med arbetsgivarna. Också på tisdag och onsdag har strejker förekommit i hamnarna på olika håll i landet. Ursprungligen har transportfacket meddelat att strejken inleds på fredag. Samtidigt anklagar arbetsgivarna pappersfacket för 13 olagliga strejker sedan början av april.
Svenska riksdagsgruppen påminner om att den olagliga busstrejken i höstas höll på att fälla hela det inkomstpolitiska helhetsavtalet. Konsekvenserna av den olagliga strejken kunde ha blivit ödesdigra för hela Finlands konkurrenskraft. De sista domarna mot transportfacket föll i slutet av mars.

Riksdagsgruppen Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50