Aktuellt

Att hålla balansen i en kris

Då vi för några veckor sedan kunde läsa om att man i Kina stänger ner hela städer och beordrar befolkningen att stanna hemma kändes det som ett mycket avlägset och utopistiskt agerande.
Sandra Bergqvist
02.04.2020 kl. 06:23

Hälsan, friheten och livet

Det här är min första HBL-kolumn. Det känns riktigt roligt att få börja dela med mig av mina tankar också i detta forum.
Anna-Maja Henriksson
01.04.2020 kl. 10:04

Coronan och beredskapslagen

Arbetet i riksdagen har gått för högtryck denna vecka med sena plenum alla kvällar och plenum också på lördag. Detta är nödvändigt eftersom regeringen hela tiden följer med läget och besluter om nya åtgärder för att hindra spridningen av coronasmitta.
Anders Norrback
29.03.2020 kl. 06:48

Självförsörjningen - vår trygghet

Vi lever i minst sagt omtumlande tider. Dagligen tvingas regering och riksdag fatta stora beslut snabbt, vilket berör alla finländares vardag på ett märkbart sätt. Se knappt två veckor tillbaka i tiden – tänk vilka enorma beslut som fattats under den här korta tiden. Listan på beslut är mycket lång.
Mikko Ollikainen
28.03.2020 kl. 06:20

Tillsammans genom krisen

Vårt land befinner sig för första gången under fredstid i undantagstillstånd.
Joakim Strand
22.03.2020 kl. 07:04

Undantagstillstånd

Den gångna veckan i riksdagen går till historien. Aldrig hade jag kunnat föreställa mig att vi i riksdagen skulle behöva fatta sådana beslut som vi nu gjort.
Anders Norrback
21.03.2020 kl. 07:14

Vikten av vaccin

Ja, jag erkänner. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig, för ungefär 11 månader sen då jag steg upp för riksdagshusets trappor i egenskap av nybliven riksdagsledamot, att vi skulle konstatera att vi har undantagsförhållande i vårt land i mars 2020 och att vi för första gången under fredstid tar ibruk beredskapslagen.
Mikko Ollikainen
21.03.2020 kl. 06:12

Gruppanföranden

Förändringarna i arbetslivet. Statsrådets framtidsredogörelse, del 1.

Gruppanförande, Thomas Blomqvist, Svenska riksdagsgruppen 20.6.2017
20.06.2017 kl. 15:00

Statsrådets meddelande till riksdagen om en förändring i regeringens parlamentariska bas

Gruppanförande, Svenska riksdagsgruppen, Anna-Maja Henriksson