Hyvinvointialueet tarvitsevat riittävää ja oikeudenmukaista rahoitusta

10.05.2022 klo 17:03
Eduskunta käsitteli tänään hallituksen esitystä sosiaali- ja terveysuudistuksen rahoituslainsäädännöstä.

Keskusteluun osallistui sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuuston jäsen Veronica Rehn-Kivi. Ehdotus sisältää ne  rahoitukseen tehtävät säädökset vuodesta 2023 alkaen, jotka lainsäädäntö edellyttää.

- Edellisen hallituksen rahoitusmalli olisi ollut tappava isku muun muassa Uudellemaalle ja suurimmalle osalle maakunnan kunnista. Tämäkään malli ei ole mitenkään optimaalinen, mutta sisältää silti tasauksia, jotka eivät suuremmin muuta terveydenhuollon rahoitusta uudistuksen toimeenpanossa, Rehn-Kivi sanoo.

Lakiehdotuksessa määritellään jokaisen hyvinvointialueen rahoitustarpeen laskentaperusteena erilaisia tarvetekijöitä, joita on nyt tarkoitus lisätä. Yliopistosairaaloista muodostuva tarvetekijä ei ole vielä tässä vaiheessa mukana esityksessä, mutta sellaisen lakiesityksen valmistelu jatkuu.

- On tärkeää että pystymme kohdistamaan aluekohtaisen rahoituksen alueen todellisten olosuhteiden ja palvelutarpeen mukaan. Yliopistosairaaloiden toiminta ja tutkimus ovat kuitenkin laadukkaan terveydenhuollon takaamiseksi todella tärkeitä ja pitkällä aikavälillä rahoitus on taattava suorina budjettimäärärahoina, ei hyvinvointialueiden kautta, Rehn-Kivi sanoo.

Veronica Rehn-Kivi