Eduskunnan rokoteryhmän puheenjohtaja Rehn-Kivi: Pneumokokkirokotus tulisi tarjota kaikille yli 65-vuotiaille

09.04.2020 klo 15:48
”Suomessa rokotusohjelmaa olisi syytä laajentaa yli 65-vuotiaiden pneumokokkirokotuksella”, sanoo kirjallisen kysymyksen aiheesta jättänyt kansanedustaja Veronica Rehn-Kivi (r). Vaikka uuteen koronavirukseen (COVID-19) ei ole vielä rokotetta, on erittäin tärkeää ehkäistä muita sairaalahoitoa vaativia sairauksia.

- Kausi-influenssa ja bakteerien aiheuttama keuhkokuume voivat vaatia sairaalahoitoa.  Voimme kuitenkin suojautua kausi-influenssaa ja pneumokokin aiheuttamia tauteja vastaan rokottautumalla, Rehn-Kivi sanoo.

Suomessa pneumokokkirokotus tarjotaan kansallisessa rokotusohjelmassa maksutta toistaiseksi alle vuoden ikäisille ja aikuisten osalta vain tarkasti rajatulle riskiryhmälle. Koronaepidemian aiheuttaman terveydenhuollon kuormituksen vuoksi Tanskassa on päätetty tarjota pneumokokkirokotus kansallisessa rokotusohjelmassa huhtikuusta alkaen maksutta riskiryhmille ja kaikille yli 65-vuotiaille.

Rehn-Kiven mukaan myös Suomen tulisi pohtia, mikäli rokotusohjelmaa olisi syytä laajentaa yli 65-vuotiaiden pneumokokkirokotuksella.

- Rokotusten merkitys sairauksien ennaltaehkäisyssä korostuu entisestään koronaepidemian aikana. Vallitsevan epidemian vuoksi terveydenhuoltomme kuormittuu nyt ennennäkemättömällä tavalla ja kaikkea ylimääräistä terveydenhuollon kuormitusta on vältettävä, jotta tehohoitopaikkamme riittävät vaativinta hoitoa tarvitseville, Rehn-Kivi sanoo.

Myös maailman terveysjärjestö WHO on korostanut influenssa- ja pneumokokkirokotuksen tärkeyttä hengitysinfektioiden ehkäisyssä epidemiatilanteessa.

- Rokotuksilla voimme vähentää riskiämme sairastua henkeä uhkaaviin ja tehohoitoa vaativiin sairauksiin, koronan jälkitauteihin ja suojata myös läheisiä vakavilta sairauksilta”, Rehn-Kivi sanoo.

Veronica Rehn-Kivi