Tarvitaan konkreettinen lisäbudjetti, jolla lisätään nettipoliisien määrää ja parannetaan ennaltaehkäiseviä toimia

15.01.2019 klo 15:28

Seksuaalirikosten minimirangaistusta on syytä tiukentaa, erityisesti kun kyse on rikoksista, joissa uhri on alaikäinen. Näin sanoo ryhmäpuheenjohtaja Thomas Blomqvist sen jälkeen, kun eduskuntaryhmät tiistaina sopivat yhteisestä linjasta tilanteen rauhoittamiseksi.

- Rikokset, jotka ovat tulleen esille Oulussa, ovat järkyttäviä. RKP on jo pitkään puhunut rangaistusten tiukentamisesta seksuaalirikosten osalta ja meillä ei todellakaan ole mitään syytä muuttaa käsitystä.

Blomqvist sai ryhmäpuheenjohtajien tapaamisessa tukea ehdotukselle, että hallituksen tulisi konkreettisesti lisätä resursseja ennaltaehkäisevään työhön.

- Kansa on huolissaan. Siksi tarvitsemme lisäpanostuksia nettipoliisiin, joka voi ennaltaehkäistä rikoksia ja suojella lapsia ja nuoria. Tarvitsemme sosiaalityöntekijöitä, jotka työskentelevät siinä maailmassa, jossa lapset ja nuoret internetin kautta elävät. Meidän täytyy keskittyä myös raiskauksen uhrien tukemiseen ja auttamiseen.

Blomqvistin mukaan viimeiaikaiset tapahtumat osoittavat, että Suomessa on olennaisilta osin epäonnistuttu maahanmuuttajien integraatiossa.

- Meidän täytyy panostaa sekä tiedon lisäämiseen että parempaan integraatioon, Blomqvist sanoo.

Thomas Blomqvist