– Meillä oli oikein onnistunut päivä yhdessä Ruotsin hallituksen kanssa. Keskustelimme laajasti eri aiheista, mm. turvallisuudesta, Ukraina-tuesta, resilienssistä, vihreästä siirtymästä, tutkimuksesta ja innovaatioista sekä lapsista, nuorista ja kulttuurista. Meillä on paljon yhteistä Ruotsin kanssa ja meillä on hyvät edellytykset tiivistää yhteistyötämme entisestään, Adlercrerutz sanoo.
Iltapäivällä Adlercreutz vieraili Rinkebyssä Askebyskolanin 4. luokan oppitunnilla yhdessä Ruotsin kouluministeri Lotta Edströmin ja kulttuuriministeri Parisa Liljestrandin kanssa. Luokka osallistuu Den stora läsutmaningen -lukuhaasteeseen, jossa neljäsluokkalaiset ympäri Ruotsia kisaavat siitä, mikä luokka ehtii lukea eniten syksyn aikana.
–Lukemisen edistäminen on yksi monista asioista, joka yhdistää maidemme hallituksia ja jota molemmat maat priorisoivat. Oli hienoa saada tutustua lukuhaasteeseen ja kuulla, kuinka se on lisännyt kiinnostusta lukemiseen ja edistänyt lukuilon löytämistä. Lukeminen on perustaito, johon muu oppiminen nojaa. Tavoitteena tulee olla, että lukeminen on osa jokaista päivää. Minulla oli lasten kanssa monta mukavaa juttuhetkeä.
– Samalla on tietenkin tärkeää, että me aikuiset kiinnitämme huomiota siihen, minkälaisen esimerkin annamme lapsillemme. Jos me näytämme, että lukeminen on hauskaa, lukuilo tarttuu.